Suksess med Kårstø-gass

24.11.2011
Mange var spente da den svenske produkttankeren Bit Viking la til i Risavika for å bunkre LNG direkte.
Muliggjort gjennom gass fra Kårstø og teknologi fra Wârtsila.

- Det har vært knyttet betydelig spenning til dette fordi det skal være første gang dieselmotorer på skip er bygget om til gassmotorer, opplyser Gunnar Helmen, som er salgsansvarlig Skangass.

Bit Viking la til i går kveld, og produkttankeren er dermed det første skipet med vanlig bunkersoljedrift som konverteres til mer miljøvennlig framdrift basert på naturgass. Bunkringen skal ha vært vellykket, skriver aftenbladet.no.

- Ombyggingen til LNG-fremdrift er gjort i begge maskinrom og er utført etter en helt ny teknikk. Skipet ble bygget i 2007 og eies av Tarbit Shipping, fortsetter Helmen i pressemeldingen.

Bit Viking seiler daglig langs norskekysten med petroleumsprodukter for Statoil. Det svenskeide skipet er 27.310 m³ og fikk støtte til ombygging fra NOx-fondet.

Renere alternativ

- Statoil er svært fornøyd med å samarbeide med Tarbit Shipping og Skangass, som på denne måten bidrar til å redusere utslippene langs den norske kyst, sier Bent Pedersen, assisterende direktør i Statoil.

Skangass viser til at direkte bunkring fra tanken hos dem gjør logistikk-kjeden kort og effektiv. Det vil bli stadig mer vanlig at fartøy går på LNG fordi det er et renere alternativ enn tungolje og diesel.

- Dette er en unik begivenhet sett i et miljøperspektiv. Ved å konvertere motoren i Bit Viking fra å gå på tungolje til LNG, reduseres Nox-utslipp med 85 prosent, svovel og partikkelutslipp fjernes helt og CO2 reduseres med 25 prosent. Skangass med sin LNG-terminal og Wärtsila gjorde det hele mulig, opplyser Anders Hermansson, teknisk sjef i Tarbit Shipping.