Sveio-kvinne i stormen

20.05.2020
Hun står støtt i stormen og målbærer reiselivsnæringens ønsker for norske myndigheter
Astrid Bergmål? Du tar kanskje ikke navnet sånn på flekken. Men stemmen har du helt sikkert hørt. I radioprogrammer over hele fjøla. Eller i Dagsrevyen, Debatten eller TV2-nyhetene. Og du har kanskje lurt på hvor den kommer fra. Det er noe kjent, liksom...

Avsløring kommer: Astrid Bergmål er fra Haukås i Sveio. Og så travel at hun ikke har tid til å snakke med Næringsforeningen. Men via andre kilder kan vi bidra med følgende fakta:

Hun er altså leder i Virke  Reiseliv, som organiserer det meste i reiselivet. Pakkereisearrangører som selger reiser i og ut av Norge, incoming, reisebyråer, hotell- og overnattingssteder, opplevelsesbedrifter og destinasjonsselskaper. Akkurat nå er hun superaktuell som intervjuobjekt og kommentator, og en person mange lytter til i disse koronatider.

Astrid gikk på Vardafjell videregående skole, og der ble hun politisk engasjert. Sveio-jenta ble leder i Haugaland AUF, og fjerde vararepresentant til Stortinget for partiet tidlig på 2000-tallet. Hun fikk aldri møte, men videreutviklet det politiske engasjementet da hun reist til Oslo for å studere. Der ble hun til og med 1.mai-taler som 19.åring!

Astrid tok masterutdanning i jus og brukt et år av studiene i Frankrike, der hun bl.a. jobbet med menneskerettigheter i Europarådet.

I 2011 ble hun heltidspolitiker som politisk rådgiver i Justisdepartementet og senere for Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Men i september 2018 hoppet hun over til privat næringsliv som leder i Virke. Om hun noen gang kommer tilbake til Haugalandet, vites ikke. Men i et intervju med Haugesunds Avis fra 2015 svarer 38-åringen slik på spørsmålet om hun noengang vender tilbake til Haugalandet.

- Det vet man aldri. Haugalandet blir mer og mer attraktiv som en region å komme tilbake til....