Tar opp urettferdighet

20.11.2009
Forskjellsbehandlingen svekker lønnsomheten for taretrålerne og kan i verste fall ødelegge råstoffsituasjonen for alginatproduksjonen på Vormedal, skriver Frps Øyvind Vaksdal.

Noen ganske få taretrålere som bl.a. leverer råstoff til FMC Biopolymer på Vormedal i Karmøy kommune blir i dag forskjellsbehandlet med hensyn til mineraloljeavgift. Alle andre fartøy i fiske og fangst og annen næring får fradrag for denne avgiften, hevder Vaksdal

Fremskrittspartiet har lagt inn forslaget nedenfor i finansinnstillingen og jeg har nå oppfordret Rogalandsbenkens medlemmer til å få sine respektive partier til å støtte forslaget.

”Stortinget ber Regjeringen gjennomgå regelverket for mineraloljeavgift på nytt slik at også taretrålerne blir fritatt for avgiften.”