Til kamp mot utenforskapet

04.10.2018
Helene Skeie Østhus utfordrer næringslivet  til kamp mot utenforskapet
Det er mange måter å være utenfor på. Fra å stå utenfor velferdsstatens rettigheter og mangle en seng å sove i, til å være utenfor arbeidsliv, familieliv eller lokalsamfunnenes sosiale fellesskap. Det er de gode møtene som kan stoppe det vonde utenforskapet. Det er dette TV-aksjonen for Kirkens Bymisjon handler om – å gå for flere åpne dører.

-Vi håper bedriftene i regionen vår kan bidra til at vi får et godt innsamlingsresultat, sier næringslivs- og kommunikasjonsansvarlig i Kirkens Bymisjon i Haugesund, Helene Skeie Østhus til Næringsforeningen. Tirsdag 16. oktober klokken 13 i Sjøfartsdirektoratet starter den store ringerunden, der næringslivsfolk og politikere ringer rundt til bedrifter for å samle inn penger til aksjonen.

-Vi trenger fortsatt folk som kan være med ringedugnaden, sier Østhus.

NRKs TV-aksjon 2018 ble tildelt Kirkens Bymisjon for et godt år siden. Innsamlingsaksjonen skal gå til å skape nye møtesteder og fellesskap og motvirke utenforskap.

Aksjonen har fått navnet «Kom inn!», og vil bli en dugnad  for å  skape møtesteder rundt om i Norge som skal motvirke utenforskap.

Et av utgangspunktene for aksjonen er at Kirkens Bymisjon ser at forskjellene øker i det norske samfunnet. Mange lever vanskelige liv, og opplever at de står utenfor viktige fellesskap og sammenhenger. De siste årene har også internasjonale kriser blitt synlige som nød og behov i våre egne byer.

Betydningen av å motvirke dette var også noe NRKs innsamlingsråd vektla i sin tildeling. Leder av innsamlingsrådet, Erik Samuelsen, uttrykte under tildelingsmøtet at aksjonen ville ha kraft til å motvirke utenforskapet i Norge, og at flere skulle kjenne tilhørighet etter dette.

Med midlene fra TV-aksjonen skal Kirkens Bymisjon åpne dører til mange nye møtesteder som kafeer, arbeids- og fritidstilbud, overnattingssteder og sosiale nettverk.

Allerede i dag har Kirkens Bymisjon arbeid i 37  byer og tettsteder, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Resultatene fra innsamlingsaksjonen vil bli synlig i hele Norge, i tillegg til at innsamlingen vil gi mulighet til å starte opp arbeid i flere byer.

Kirkens Bymisjon har hatt NRKs TV-aksjon en gang tidligere, i 2004, da i samarbeid med Rådet for psykisk helse. Pengene som ble samlet inn den gangen fortsetter å gi resultater i dag, tretten år etterpå.