Tilbake til det hun liker best

03.12.2019
Martha Kold Bakkevig var styreleder i Næringsforeningen fra 2016 til 2018. Her et bilde fra generalforsamlingen i Syscos lokaler.
Martha Kold Bakkevig gir seg i Steinsvik-gruppen og skal jobbe med styrerverv

Bakkevig sie rtil  Maritimt Forum at hun de siste par årene har arbeidet med restrukturering av Steinsvik-selskapene over hele verden.

– Med en ny global styringsmodell og en mer strukturert organisering har vi forbedret salgsarbeidet og fått en bedre operasjonell effektivitet. Det har vært en krevende periode for alle i Steinsvik, men det har vært nødvendig, og selskapet har nå et sterkt fundament for å vokse videre, sier hun til forumet.

Nå var tiden inne for å gå videre.

– I fusjonen med Aqualine og AquaOptima ble det naturlig for meg å tre ut. Jeg ønsker å gå tilbake til det jeg holdt på med før jeg fikk muligheten i Steinsvik – å jobbe med styreverv, forteller Bakkevig til Haugesunds Avis.

Styreverv

Martha sitter nå i styret til Kongsberg gruppen og shippingselskapet BW LPG, og forteller at hun har flere ting på blokka når kalenderen viser et nytt år.

Hun synes styrearbeid er givende.

– En får jobbe med strategi på et overordnet plan hvor det handler om verdiutvikling av selskapene på vegne av eiere og aksjonærer. Jeg har bred erfaring innen olje og gass, energi, shipping og akvakultur, og ønsker å bruke den kompetansen videre, sier Bakkevig.

Bakkevig tok over rollen som administrerende direktør for Steinsvik Gruppen for to år siden, da grunderen Bjørn Apeland  solgte selskapet han hadde bygd opp  til Kverva.

I vår startet arbeidet med å slå sammen Steinsvik Gruppen med selskapene Aqualine og AquaOptima i Trondheim.

Under navnet ScaleAQ vil de tre selskapene fra nyttår av stå under en felles paraply i markedet, og sammen jobbe for å være en totalleverandør av det som trengs for å drive oppdrett.

– Våre to søsterselskaper er svært komplementære til Steinsvik Gruppen. Vi er ikke konkurrenter men utfyller hverandre, fortalte Bakkevig til Haugesunds Avis i august