Tillitssvikt på Hydro

22.11.2011
Ansatte ved Hydro Aluminium på Karmøy har sterk mistillit til ledelsen, viser en medarbeiderundersøkelse ved pressboltstøperiet. – Problemene sliter på folk, sier fagforeningen.

– I dag er det ikke kjekt å være på jobb. Under prosessen som foregår, føler vi oss dårlig behandlet, sier Harry Knutzen, operatør ved Hydro Aluminium på Karmøytil NRK Rogaland.

Markedssvikt etter den økonomiske krisen i Europa har ført til gjentatte omstillingsprosesser ved bedriften, som skaper en sterk uro blant de ansatte.

– Det er en voldsomt amper stemning. Før sa de at Hydro var verdens beste arbeidsplass, men i dag har vi mistillit til ledelsen, sier Knutzen.

I en medarbeiderundersøkelse nylig er ingen enig i at Hydro er åpen og ærlig i sin kommunikasjon med ansatte, og ingen mener at bedriften viser genuin omtanke for sine ansatte.

– Det blir ingen ende på problemene, og det sliter på folk, sier Sten Roar Martinsen, leder i Alnor kjemiske fagforening.

– Vi forsøker alltid å komme til enighet i slike prosesser. Det er utfordrende, men vi jobber med å finne gode løsninger, sier Are Jåstad, fabrikksjef ved Hydro Aluminium på Karmøy.

Han vil ikke kommentere medarbeiderundersøkelsen, og kan heller ikke si noe om omstillingsprosessen ved pressboltstøperiet.

– Det er en pågående prosess, som jeg ikke kan kommentere i detalj, sier Jåstad.

Les mer her: