Tilpasset seg til den nye hverdagen

15.04.2020
Marine Profile eiere (fv): Even Nyland, Leif Erik Sandslett og Jan Arvid Monsen. FOTO: SKYDDA
Er klare til å levere 150 000 munnbind
Marine Profile skulle ha sin offisielle åpning av ny butikk i Haugesund 12. mars. Åpningsfesten ble utsatt som følge av koronaviruset og permitteringsvarsel ble sendt til ansatte. Nå har bedriften brettet opp ermene og snudd en negativ situasjon til noe positivt. Etter 20 års erfaring med verneutstyr tilpasset de seg raskt.

-Vi har gått fra å selge arbeidsbukser til å smittevernutstyr, sier partner i Marine Profile Leif Erik Sandslett.

Jobbet døgnet rundt i påsken

I dag er ingen av de ansatte permittert og Bømlo-bedriften jobber nå i på spreng med å levere smittevernutstyr til hele Norge.

-Vi har jobbet døgnet rundt og i hele påsken for å levere bestillinger fra Oslo. Uten mulighet for overnatting ble det en lang dag å kjøre tur-retur, sier han.

"Handla hima"

I dag har Marine Profile en butikk i Bømlo og en i Haugesund. Sandslett presiserer viktigheten av å handle lokalt, både på grunn av ringvirkningene i det lokale markedet, men også for å sikre kvalitet.

-Det er lett å bestille i østen og få varer, men det er ikke sikkert de er sertifisert. I tillegg er jeg veldig glad i uttrykket «handla hima». Jeg ser hvor viktig det er å ha lokal tilknytning når du skal drive butikk, sier han.

-Klare til å levere til blant annet frisører

Parallelt med regjeringen som drøfter planer for å sakte åpne samfunnet igjen vil det måtte jobbes aktivt med smittevern i bedrifter. Marine Profile kan levere til bedrifter som starter opp virksomheten igjen.

-Vi er klare til å levere til blant annet frisører og andre bedrifter som mest sannsynlig vil måtte jobbe med smittevern fremover, sier han.

Med stor etterspørsel på blant annet munnbind har mange leverandører gått tomme. Sandslett er trygg på at de skal kunne levere smittevernutstyr til alle bedrifter på Haugalandet som måtte trenge det.

-Vi sitter i dag på 150 000 munnbind. I tillegg har Marine Profile leverandørene bak seg hele tiden. Vi er den eneste SKYDDA partner i Norge, Skydda er en av Skandinavias største produsenter av verneutstyr, sier han.

Mange verneprodukter er også sertifisert for smittevern. I tillegg til å bestille inn store mengder masker for smittevern vil mange andre av produktene tilfredsstille fremtidige behov for smittevern. Sandslett gir oss et eksempel.

-Enkelte pustemasker og støvmasker er verneutstyr som også er godkjent i en smittevernsklasse, sier han.

Sandslett avslutter med en oppfordring til bedrifter som måtte trenge utstyr:

-Kontakt oss på mail eller telefon. Da kan vi gi dere riktig veiledning, sier han.