Tja til Coops byggeplaner

20.03.2012
Coops utbyggingsplaner på Raglamyr lever videre etter at Fylkesutvalget i dag åpner for en løsning
I dag fikk Sveinung Stensland (H) et klart flertall i Fylkesutvalget med på et «tja» til Coop. På betingelse av at Coop og kommunen avtaler at det blir storhandel i Amanda-lokalene som Obs flytter fra, kan de få bygge nytt. Med storhandel menes butikker som «ikke er i konflikt med typisk sentrumshandel», slik Høyre har formulert forslaget, skriver havis.no.

Får man til en skriftlig avtale om dette, kan altså Rogaland fylkeskommune tilråde at Coop får bygge noe som avviker med rikspolitiske bestemmelser om kjøpesentre. Avtalen skal tas inn i reguleringsplanen.

Får de ikke til en slik avtale, vil ikke fylkesutvalget gi samtykke til et avvik «for nye handelsetableringer på Raglamyr før utvikling og rollefordeling av sentrene på Haugalandet er nærmere avklart i revisjon av ny regionalplan», sier forslaget fra Sveinung Stensland.

Nybygget der Coop Haugaland vil samle sine to Obs-forretninger, samt et større planteutsalg, er på 31.680 kvm. Det de flytter fra er totalt 25.000 kvm.

Det fylkespolitikerne vedtok er en høringsuttalelse. Et bygg som dette trenger samtykke av Fylkesmannen i Rogaland.

Stenslands forslag ble vedtatt med stemmene til H, FrP, V, Sp, Ap og en fra KrF. En representant stemte mot.