Tøff satsing i supply

25.06.2012
Eidesvik, Solstad og Østensjø gjør sine største investeringer noensinne. De legger hver sin milliard på bordet for å kjøpe fremtidens skip.
På sitt siste styremøte bestemte eierne i Østensjø-rederiet seg for å gå til anskaffelse av et nytt hotellskip med plass til 800 passasjerer. Adm. Johan Rokstad er så fornøyd med sitt første hotellskip, Edda Fides, at han ikke har betenkeligheter med å slå til på nytt- med en enda større utgave.
-Edda Fides har fungert veldig bra. Vi tror vi har truffet noe her, kvaliteten er god, vi kan raskt forflytte oss fra verdensdel til verdensdel og skipet har mange fordeler kontra rigger. Edda Fides er nå i Australia og blir beskjeftiget der fram til mai neste år, da skipet går til Sakhalin utenfor Russland. Til gode rater, sier Rokstad.
Det nye hotellskipet blir et såkalt «multipurpose accomodation and service vessel» og tar altså 200 flere passasjerer enn Edda Fides og blir 155 meter langt og 32 meter bredt. Som for Eidesvik blir skipet bygget for å tåle jobbing i arktiske farvann.
Edda Fides ble bygget i Spania, men Rokstad forteller at både norske verft og verft i Finland og Tyskland er aktuelle leverandører. Til nybygget.
-Vi ser gjerne etter verft som har erfaring med å bygge cruiseskip, sier Rokstad som opplyser at det nye skipet skal være seilingsklart i 1. kvartal 2015.
- Hva er årsaken til denne storsatsingen?
-Det er planlagt store investering i olje- og gass de neste årene, og vi tror behovet for slike fartøyer vil øke. Vi har stor tro på dette markedet, og utelukker ikke at vi investerer i enda et skip senere, sier Rokstad.

Eidesvik-rederiet på Bømlo har allerede bestemt seg for hvilket verft som skal bygge det nye supersupply-skipet. Rederiet har inngått kontrakt med Kleven Maritime for levering i 2014. Skipet vil koste rundt 1 milliard kroner.
Dette blir dermed den største enkeltsatsingen i rederiets historie.

Skipet er 145 m langt og 31 meter bredt, er utstyrt med to kraner på hhv 400 tonn og 100 tonn. Lastekapasitet på skipet er 13500 T. Skipet er forberedt for operasjon i arktiske farvann.
Skipet er utviklet av Eidesvik i nært samarbeid med Salt Ship Design.
- Det har vært høyt fokus på miljøvennlige løsninger gjennom designperioden og skipet er godt forberedt for å møte fremtidens miljøkrav også i sårbare områder, meldes det fra Bømlo-rederiet

Solstad Offshore ASA (SOFF) har gått sammen med Ocean Installer AS og bestilt et stort, avansert konstruksjonsskip (CSV). Skipet skal bygges av STX OSV og leveres i 2. kvartal 2014.
Kontrakten er inngått med forbehold om styregodkjennelse hos «Garanti-Instituttet for Eksportkreditt» (GIEK).

Fartøyet av typen OSCV 06L, har blitt utviklet av skipsbygger STX OSV og Solstad, i nært samarbeid med Ocean Installer. Denne kombinasjonen har resultert i en avansert CSV med en total prosjektkostnad på 1,5 milliarder kroner
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 SR-bank
Hydro
Eurojuris Haugesund