Tøft å være leder på Haugalandet

01.03.2012
Det er bekymringsfullt mange ledere på Haugalandet som definerer sin egen arbeidsbelastning som høy/altfor høy. At en av fem har vært sykmeldt av samme årsak er ikke bra, sier Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.
Han har radbrukket Den store Lederundersøkelsen som Næringsforeningen gjennom selskapet Norfakta gjennomførte blant 200 ledere på Haugalandet i oktober/november i fjor. Funnene skal han redegjøre for under  Haugalandskonferansen som starter i morgen.
Her er mye spennende, mye positivt, men også en del trekk som det definitivt er viktig å jobbe videre med, sier Øye. Med såpass mange ledere representert, mener han undersøkelsen gir en god oversikt over hvordan det er å jobbe som leder på Haugalandet.
På konferansen skal  jeg  si litt om lønnsnivået til lederne, eierskap, rekrutteringspolitikk, ansettelsesprosedyrer, internasjonaliseringsgrad og nettverksbygging. Dette er veldig spennende områder, som kan gi svar på hvordan næringslivet i en region er rustet til å møte utfordringene, sier Øye.
At han fattet interesse for den høye arbeidsbelastningen  blant lederne på Haugalandet har også nær sammenheng med at bare tre av ti ledere har ”hobbyer” innenfor kategorien idrett og trening.
Kombinasjonen høy arbeidsbelastning og lite trening er på ingen måte god, sier Øye, som gleder seg til å presentere takk fra undersøkelsen foran over 500 deltakere.
Dette er jo en svær konferanse også i nasjonal målestokk med ventelister og det hele.  Dette skal bli morsomt, sier partneren i Prognosesenteret i Oslo.
Den store lederundersøkelsen danner bakteppet for årets konferanse, som har tittelen: ”Kunsten å lede”. Her vil deltakerne, som er ledere og mellomledere fra privat og offentlig virksomhet, samt politikere fra Storting, fylke og kommuner, få stifte bekjentskap med ledere som øser av sin ledererfaring fra ulike virksomheter.

Programmet spenner fra Kayzer-sjef Janove Ottesen og teatersjef Birgit Amalie Nilssen på den ene side til ”twitterkongen” Johan B  Andresen og landslagstrener Thorir Hergeirsson på den andre.  Øyvind Fjeldheim skal lede  seansen, og om kvelden skal mer enn 500 haugalendinger pynte seg til  et storstilt festarrangement.
- Haugalandskonferansen skal inspirere, gi kunnskap og bygge nettverk. Det håper vi å få til også i år, sier HN-direktør Egil Severeide, som gleder seg storveis til vårens vakreste eventyr på Haugalandet..