Toma Mat mottok inspirasjonsprisen

17.09.2020
Kvalitetsleder i Toma Mat AS, Sigurd Mølstre forteller om reisen fra 2016.
EFFEKTIVISERER: Etter snuoperasjonen i 2016 har bedriften økt omsetningen med 30% - Med så og si samme bemanningen.
Toma Mat AS stakk av med inspirasjonsprisen på «Fremtidens ledelse»-konferansen på Sola forrige uke. Kvalitetsleder i Toma Mat, Sigurd Mølstre, var til stede på konferansen og fikk gleden av å motta prisen.

-Dette var veldig gledelig og gir oss ekstra inspirasjon til å fortsette med LEAN-arbeidet vårt, sier han.

TMP LEAN Brukernettverk står bak både konferansen og prisen. Daglig leder i Samarbeidsutvikling Tom Ivar Omdahl forklarer kriteriene bak prisen.

-Toma Mat ble tildelt  denne prisen fordi de gjennom arbeidet sitt med forbedring har skapt en intern entusiasme. Der har de inspirert hver enkelt ansatt til å skape forbedring. I tillegg har de gjennom media og andre kanaler vært rause i å dele hva de har gjort og hvilke resultater de har skapt, sier han.

-Nå tjener vi penger igjen

-Prisen er med andre ord et resultat av det vi har gjort de siste tre årene, Sier Mølstre.

Mølstre sikter til det som har blitt gjort siden bedriften så seg nødt til å omstrukturere i 2016.

-Vi gikk fra 46 til 18 ansatte og 90 til 60 millioner i omsetning. I ettertid har vi jobbet knallhardt. Vi investerte i nytt utstyr, tok grep i produktvarianter og strømlinjeformet produksjonen, sier han.

I dag har engros leverandøren 21 ansatte og omsetter for nærmere 90 millioner.

-Omsetningen har økt med 30% de siste tre årene, med nesten samme bemanning. Nå tjener vi penger igjen, sier han.

Takker ansatte og eiere

Mandag feiret ansatte med pizza til lunsj.

-De ansatte synes det er stas og ser at det de holder på med blir satt pris på, sier han.

Han gir også en stor del av æren til eieren.

-Vi er utrolig heldige som har eiere som ser verdien av at vi bruker tid og krefter på dette, sier han.