Tre kan bli Årets bedrift

10.02.2012
Blir det Sysco, Omega eller Gasnor? I går hadde juryen for prisen "Årets bedrift" gjennomgang med de tre finalistene. Kjempegode kandidater og vanskelig å velge, var jurymedlemmenes dom etter presentasjonen.
De tre bedriftene går inn i finalerunden etter nøye vurdering av et tyvetalls kandidater. Noen er foreslått av utenforstående, mens resten er plukket ut av jurymedlemmene og det nettverket de omgir seg med. Kriteriene for prisen er bearbeidet og gjort mer tidsriktige og er som følger:

1. Ha hovedsete på Haugalandet, Sunnhordland eller Hardanger

2. Ha et godt økonomisk fundament gjennom flere år

3. Være ledende og/eller  nyskapende på sitt område

4. Være aktiv som nettverksbygger i regionen

5. Være en god arbeidsplass/representant for næringslivet i regionen.

To av finalistene hører hjemme i den sterkt voksende IT-næringen i regionen: Omega i Ølensvåg og Sysco på Karmøy. Omega har vokst sterkt gjennom flere år og nådde en milepel i 2011: 1 milliard kroner i omsetning. Selskapet har 900 ansatte, seks avdelinger i Norge og seks i utlandet. Økonomien er bunnsolid og selskapet har vist et sterkt engasjement  for arbeidsmiljøet i bedriften og for de svake i samfunnet, bl.a. gjennom bygging av barnehjem i Ukraina.

Sysco er en liten hvirvelvind i det regionale næringslivet og med ambisjoner om å bli gasellebedrift for fjerde år på rad. Atypisk i markedsføring og relasjonsbygging, sterkt vekstdrevet men samtidig med en solid økonomisk forankring. Selskapet nærmer seg 60 ansatte, har etablert seg i både Stavanger og Bergen og skal starte avdelingskontor i hovedstaden dette året. Også Sysco går nye veier for å styrke arbeidsmiljøet og har dessuten satset mye på å hente inn spisskompetanse til styrevervene.

Gasnor på Karmøy gjør naturgass tilgjengelig for bedrifter og privatkunder og er ledende i sitt marked i Norge. Selskapet har 52  ansatte og hovedkontor på Karmøy, og satt i 2011 igjen med et overskudd på 100 millioner kroner. Selskapet leverer gassen gjennom rør – i hovedsak Karmøy og i Haugesund (135 km) –CNG (høyttykk) til Bergensområdet og LNG (flytende naturgass) til resten av Norge og utlandet. Selskapet har investert over 1.3 milliarder kroner og har utviklet kompetanse hos lokale leverandører innen et helt nytt forretningsområde.

Prisen skal deles ut under årets Haugalandskonferanse. Juryen består av Anne Merete Haugen, Caroline Stensland, Rolf Sjursen (leder), Øyvind Bakkevig, Anne Kristin Jordbrekk, Helge Seglem og Egil Severeide.

Finalister i fjor var Marine Aluminium, Coop Haugaland og Bremnes Seashore. Bømlo-bedriften gikk seirende av den drakampen...