Tror renteøkningene biter mer fremover

24.09.2019
ByggArena-aktuelle Nejra Macic er sjeføkonom i Prognosesenteret.
ByggArena-aktuelle Nejra Macic tror ikke vi har sett effekten av renteøkningene i boligmarkedet ennå.
- Det er fortsatt lav rente i et historisk perspektiv, men sist styringsrenten var på dagens nivå hadde vi en gjeldsgrad i husholdningene som var langt lavere. Derfor tror vi renteøkningene biter mer nå, legger sjeføkonomen til i en uttalelse til E24. En renteheving fra Norges Bank var allerede priset inn i Prognosesenterets prognoser for boligpriser.

- Dette styrker oss i troen om at boligprisene vil svekkes på kort sikt, så vi tror fortsatt prisene utover høsten kan falle noe mer enn det som er vanlig på denne årstiden, sier Macic.

Prognosesenteret tror den moderate utviklingen i boligpriser den siste tiden kan bikke litt under null på kort sikt. På lengre sikt venter de beskjeden prisvekst.

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) anslår imidlertid en boligprisvekst på 2,2 prosent i år, 3,0 prosent neste år og 3,2 prosent i 2021. Årsaken til dette tror NEF-direktør Carl O. Geving ligger i at sentralbanken denne uken senket sin rentebane litt. Rentebanen er Norges Bank forventning om styringsrenten tre år frem i tid. Deres nye rentebane indikerer at 1,5 prosent blir toppen, mot tidligere signaler om at styringsrenten skal opp i 2,25 prosent.

Nejra Macic kan du høre på årets ByggArena fredag 25. oktober. Her skal hun snakke om utviklingstrekk i bolig- og eiendomsmarkedet på Haugalandet. Det blir fokus på befolkningsvekst og boligbehov, koblet sammen med renteøkninger og tilbudsøkning som ventes å føre til fallende boligpriser det kommende året. Macic var også på fjorårets ByggArena, der hun fikk best score av alle foredragsholderne.

Her kan du lese mer om årets storsamling for bygg-, anleggs- og eiendomsbransjen.