Vaksdal:- At du tør, Jens!

25.03.2009
Rogalands-representant Øyvind Vaksdal går hardt ut mot statsminister Jens Stoltenberg for hans uttalelser om industrikraftregime i Sauda tirsdag.

Ifølge oppslag bl.a. på NRK Rogaland har statsminister Jens Stoltenberg vært i Sauda tirsdag og kommet med nye løfter om billig kraft til industrien. Det er oppsiktsvekkende at statsministeren og Arbeiderpartiets leder nå gjentar sine løfter fra valgkampen høsten 2005 som regjeringen ikke har vært i nærheten av å oppfylle. Regjeringens tre olje- og energiministre har alle sagt åpent at dette ikke har vært mulig å få til, skriver Vaksdal i en pressemelding.

De tre partier som nå sitter i regjering lovet uten forbehold å innføre et nytt industrikraftregime med billig kraft til industrien dersom de fikk regjeringsmakt. Nå etter snart fire år er ingenting av dette fulgt opp i praksis med annet enn prat, noe som bl.a. har fått store konsekvenser for Hydros aluminiumsverk på Karmøy. Manglende kraft til konkurransedyktig pris har nå medført at flere hundre er satt på porten etter at et nytt K6 enten er utsatt eller skrinlagt.

Statsministeren viser toppen på frekkhet når han nå på nytt kommer med de samme tomme løftene han gikk til valg på, nå når det nærmer seg stortingsvalg igjen. Dette er ikke annet enn å holde norske industriarbeidere for narr. Jeg begriper ikke at Jens Stoltenberg tør å gjenta disse løgnene en gang til, skriver Vaksdal