Vaksdal-kritikk mot HA

10.05.2010
FrPs Øyvind Vaksdal går til frontalangrep mot Haugesunds Avis etter at avisen gir stortingspolitikeren kritikk for ikke å ha deltatt på møter mellom Rogalandsbenken og ulike råd, utvalg og organisasjoner i hjemfylket.

Her kan du lese Vaksdals svar:

NYTT LAVMÅL FRA HAUGESUNDS AVIS
I oppslag over to sider i avisen torsdag 6. mai blir bl. a undertegnede ”hengt ut” for ikke å delta på ulike møter som avholdes mellom Rogalandsbenken og ulike råd, utvalg og organisasjoner i hjemfylket. Jeg har gjennom snart 13 år på Stortinget deltatt på de aller fleste møter av denne art, men jeg har dessverre vært forhindret fra å møte på noen få møter i vårsesjonen grunnet andre oppgaver som stortingsrepresentant. Avisens ”politiske redaktør” legger dette alene til grunn for at man ikke viser seg verdig tilliten fra velgerne. Jeg trodde avisens redaksjonelle linje for lengst hadde nådd sitt lavmål, men dette oppslaget viser at så dessverre ikke var tilfelle.

Som stortingsrepresentant gjennom mange år og som leder av Rogalandsbenken i forrige stortingsperiode vet jeg hvor nyttig det er med slike møteplasser der vi kan få ulike innspill fra bedrifter, organisasjoner, utvalg og råd. Det skal derfor være tungtveiende grunner for å ha forfall til slike møter. Vi har hatt og har et godt samarbeide på benken og utveksler informasjon med hverandre dersom noen ikke har anledning å delta. Det er imidlertid svært viktig å holde kontakt også utover disse møtene.

Det nytter imidlertid lite å gå på slike møter dersom de innspill vi får ikke blir fulgt opp. Siden i fjor høst har jeg tatt opp 12 spørsmål til ulike statsråder hvorav 7 av disse er på bakgrunn av innspill fra bedrifter/organisasjoner i vårt distrikt og ytterligere 2 etter innspill fra privatpersoner på Haugalandet. Jeg har også fremmet flere konkrete forslag i Stortinget på bakgrunn av slike innspill som vil ha stor betydning på våre kanter. Haugesunds Avis er informert om hvert eneste forslag og spørsmål jeg har fremmet, men velger å ikke formidle dette til sine lesere. Situasjonen for våre maritime næringer med eksempelvis konkurransevridende avgifter blir i likhet med råstoffsituasjonen til en av våre viktige bedrifter tiet i hjel av avisens redaksjon. Stabile rammevilkår for å sikre norske sjøfolk på norske båter er uinteressant for den ledende avis i sjøfartsbyen Haugesund og avisen vil heller ikke omtale mine mange forslag for å få en luftambulanse stasjonert i Haugesund.

Enhver seriøs avis ville formidlet disse viktige saker til sine lesere uavhengig av hvem som fremmet dem.

Øyvind Vaksdal
Stortingsrepresentant (FrP)