Vant på energi-ide

28.01.2012
Fem Vardafjell-elever kan ha løsningen til hvordan private husholdninger kan spare strøm. Nå har Enova gitt dem påskjønnelse.

Vanlige husholdninger bruker 1.500 kroner i året på stand–by-strøm. Det er dette vi har gjort noe med i vår løsning, sier en av vinnerne, Harald B. Lønning.

Så god var løsningen de fem elevene kom med, at juryen fra Enova anbefalte dem å satse på å utvikle løsningen vider

– Det har vi absolutt lyst til å gjøre. Vi ønsker å lage en modell for å teste det ut i virkeligheten. Og skulle det være noen på Haugalandet som er interesserti dette, takker vi ja til å samarbeide, sier Lønning til havis.no

Sammen med Erlend H. Båsen, Jørgen Dahl, Vegard B. Løvvig og Daniel Løvvik jobbet han fram løsningen som ble kåret til landets beste. Sammenlagt ble laget fra Vardafjell videregående skole nummer to i konkurransen, der laget representerte Rogaland.

Over 2.900 elever har deltatt i konkurransen. De 126 beste var kommet til landsfinalen i Trondheim, der lagene jobbet i ett døgn.

les mer i Haugesunds Avis: