Vant USAs hittil største havvindkontrakt

14.01.2021
Anders Opedal, konsernsjef Equinor og Pål Eitrheim, konserndirektør New Energy Solutions Equinor. Foto: Arne Reidar Mortensen, Equinor
-Bekrefter Equinors ambisjon om å være et ledende selskap i det grønne skiftet, sier konsernsjef
Equinor er valgt til å forsyne delstaten New York med havvindkraft i en av de største tildelingene for fornybar energi i USA noensinne. Det kommer frem i en pressemelding.

Tildelingen innebærer at Equinor sammen med innkommende strategisk partner BP skal levere 1260 megawatt (MW) fornybar havvindkraft fra Empire Wind 1, og ytterligere 1230 MW kraft fra Beacon Wind 1. Dette kommer i tillegg til den inngåtte avtalen om å forsyne New York med 816 MW fornybar kraft fra Empire Wind 1.

Den samlede leveransen til delstaten blir dermed på 3,3 gigawatt (GW). Iverksetting av innkjøpstildelingen forutsetter en vellykket forhandling av en kjøp- og salgsavtale, som partnerskapet ser frem til å sluttføre sammen med New York State Energy Research and Development Authority (NYSERDA).

Som en del av tildelingen fra NYSERDA skal selskapene samarbeide med delstaten om å bygge om to havneanlegg i delstaten - South Brooklyn Marine Terminal (SBMT) og havnen i Albany - til storskala industrianlegg for havvindleveranser for å utvikle New York til et knutepunkt for havvindindustri.

-Disse prosjektene skal levere fornybar kraft til New York, og vil spille en viktig rolle i delstatens arbeid for å bli et globalt knutepunkt for havvind. Østkysten av USA er et av verdens mest attraktive vekstmarkeder for havvind. Suksessen vi har hatt med budene på Empire Wind 2 og Beacon Wind 1 innebærer et gjennombrudd for vår havvindvirksomhet i USA, og bekrefter Equinors ambisjon om å være et ledende selskap i det grønne skiftet. Prosjektene gir økt verdiskaping gjennom stordriftsfordeler og støtter vår strategiske ambisjon om å bli et globalt ledende havvindselskap, sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor.