Varsku her!

11.05.2012
Kun 20 % av bedriftene har innført sikkerhetsrutiner i forbindelse med bruk av private telefoner og nettbrett på arbeidsplassen. Nyheten ble presentert av Appex på Næringsforeningens frokostkurs.
Tore Fremmersvik og Tore Solberg fra Appex var klare på at det følger en del sikkerhetsmessige utfordringer med den nye trenden BYOD (Bring your own device).
For mens hele 50 % får velge både telefon og klient selv, er det altså bare 20 % av bedriftene som har laget rutiner for å sikre arbeidsplassen. Utfordringene med sikkerhet er knyttet til både lagring, eventuell virusangrep, tap av enheten, og tilhørende data.

Både Fremmersvik og Solberg var tydelige på at det ikke nytter å sikre bedriften via tekniske begrensinger, da dette ikke vil være holdbart for den ansatte, og ikke minst mulig å komme rundt for en dyktig hacker uansett. Løsningen ligger hovedsakelig  i fornuftige regler om bruk på arbeidsplassen.

Dagens arbeidstakere forventer at bedriftens it-løsning skal være fleksibel, tilgjengelig og ikke minst enkel, men dette medfører altså noen sikkerhetsmessige utfordringer som bedriftene må ta inn over seg i følge Appex.

For uten å drøfte sikkerhetsmessige utfordringer, fikk også en fullsatt sal høre om nyttige applikasjoner som kan være nyttige i en arbeidssituasjon og privat.