Varsle oss!

24.10.2019
Nå kan du gi tips om svart arbeid anonymt på våre nettsider
Næringsforeningen Haugalandet ønsker å bidra i kampen mot svart arbeid og kriminalitet i næringslivet. Vi lanserer kampanjen «tipsordning mot svart arbeid» på ByggArena-konferansen, som har fokus på bygg, anlegg- og eiendomssektoren.

-Næringsforeningen oppfordrer nå alle som har mistanke om svart arbeid om å varsle oss via et skjema på våre nettsider; nforeningen.no . Alle varslere er garantert 100% anonymitet om de ønsker det. Næringsforeningen sender alt videre til A-krim Rogaland, som er et samarbeid mellom politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Kemneren og NAV. Når A-krim Rogaland mottar et tips, blir det formidlet videre til det riktige politidistriktet, sier adm.dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger

Prosjektet har vært gjennomført i sør-fylket siden 2015, over 2000 tips er mottatt siden oppstart. Tipsene er knyttet til alle typer bransjer, men det er tre som utmerker seg spesielt; bygg- og anlegg, hudpleie og skjønnhetssalonger

-Næringsforeningen har mange medlemmer fra bygg- og anleggsbransjen som satser på lærlinger og kompetanseutvikling, og som følger gjeldende regler og lovverk. For oss er det viktig å bidra til å redusere andelen aktører som driver med svart arbeid, nettopp for å sikre at de seriøse bedriftene kan ha økonomi til å satse på kompetanse, og ikke minst bidra med inntekter til fellesskapet i samfunnet, sier Jæger.

Haugesund Håndverkerforening hadde nylig besøk av Fred Sherling, nytilsatt leder for Fair Play Bygg Rogaland. Han vil gjøre en innsats som byggebransjens egen "privatdetektiv" både på Haugalandet og i sør-fylket. Håndverkerforeningen er glad for at også Næringsforeningen nå gir fullt trøkk mot de useriøse aktørene i bransjen. - Vi setter stor pris på at Næringsforeningen også løfter frem dette viktige prosjektet, og vi ser frem til å se effekten av A-krims arbeid i vårt område",sier leder av Håndverkerforeningen, Jan Ove Stangeland.