Vil omskolere Hydro-arbeidere

13.01.2012
I går ble Konjunkturbarometeret lagt fram i Haugesund. Der ble det også lagt planer for å omskolere industriarbeidere fra Karmøy til jobber andre steder i regionen.

Det var i ordskiftet etter at Aibel-sjef Bjørn Tollefsen hadde lagt fram tall over Risøy-bedriftens store behov for ingeniører og fagarbeidere at spørsmålet ble tatt opp. Hvorfor er det ikke mulig å gi ledige arbeidere ved Hydro Karmøy muligheten til å omskolere seg til industri som trenger arbeidkskraft med industriell bakgrunn? Tollefsen sa at behovet for folk som hadde praktisk erfaring fra industri er stort. Det er for mange ingeniører som kommer rett fra skolen og ikke har tatt i et skrujern før, sa Tollefsen.

HN-direkør Egil Severeide etterlyste noen som kunne ta ballen, og LO-sekretær Øystein Hansen var snar med å svare.

-Det kan vi gjøre. Vi ser at mange av arbeiderne fra Hydro Karmøy kan bli verdifull arbeidskraft for verftsindustrien.

– Nå har jeg påtatt meg en oppgave å prøve å koordinere et arbeid som skal prøve å kvalifisere disse til tilgjengelige jobber. Det viser seg at disse menneskene har en litt for snever fagkrets til å gå rett inn i nye, ledige jobber, sa Hansen.

– Vi skal prøve å oppkvalifisere dem. Kanskje klarer vi å få dem kvalifiserte for både lederstillinger og ingeniørjobber. Det hadde vært kjempespennende, så det skal jeg gå på med stor iver, sa han etterpå til NRK Rogaland.

Også NHO-direktør i Rogaland, Hallvard Ween applauderer forslaget.

– Det er veldig bra, og jeg var veldig glad for initiativet som kom på møtet i dag, sier Ween.

På møtet i Lille Maritim var det rekordoppslutning; over 80 personer stilte opp for å høre NHO-direktør Hallvard Ween, Aibel-sjef Bjørn Tollefsen og Karmøy-ordfører Åse Simonsen.

Les mer hva NRK-skriver: