VM her?

12.10.2018
Norge søker om VM  i undervannsfotografering;  Haugesund vil være arrangementssted.
I følge en pressemelding fra Slettaa Dykkerklubb er det klart at Norge vil søke om VM i Undervannsfotografering i 2021. Et VM i Haugesund innbefatter at der kommer opp mot 150 fotografer fra hele verden for å konkurrere om ta de beste undervannsbildene. Dette er fotografer som gjennom nasjonale konkurranser har kvalifisert seg til et VM og her samles de aller beste undervannsfotografene i verden.

Et VM vil gi en kraftig markedsføringsgevinst av Norge og Haugesund som dykkedestinasjon i følge arrangøren. Bilder fra VM blir vist i alle internasjonale dykke- og reiselivsmagasin om omtaler dykking. Videre blir bilder også distribuert enormt på sosiale medier.

De som står bak søknaden er Slettaa Dykkerklubb og Norges Dykkeforbund, som sammen vil søke om og gjennomføre dette arrangementet.

En viktig pådriver for å få VM til Norge og Haugesund vil være undervannskulpturparken i Kvalsvik. Denne skulpturparken vil innstalleres i en 2-deling der 1-del allerede kommer nå og er "The Rising Tide" som viser 4 dølahester, se vedlagt omtale, denne vil stå i vel 12 månader og skal erstattes av en permanent undervannskulpturpark med en verdi på mellom 10 og 15 millioner kroner. Siste delen skal i følge arrangøren være på plass i god tid før VM i 2021.

Foto: Ann Karin Matberg