Voksesmerter og sprengstoff

07.05.2020
Obs Bygg slik det vil se ut når byggvareforretningen står klar i oktober.
Sysco vokser og vokser og Coop Sørvest forbereder storstilt flytting.
To av våre viktige samarbeidspartnere har blitt behørig omtalt i media den siste tiden. Både IT-raketten Sysco og handelsgiganten Coop har fått bred spalteplass i Haugesunds Avis. Sysco for formidabel vekst både hjemme og ute, og Coop Sørvest for tilbakelagte sprengstoffproblemer og fullt fokus på flytting av Obs Bygg på Raglamyr.

Sysco først:

Siden oppstarten for 15 år siden har Sysco vokst jevnt og trutt. IT-aktøren har kjøpt seg opp – og tatt store økonomiske hopp, spesielt de siste årene.

– I 2018 kan konsernet vise til en omsetning på 283 millioner kroner, mot 385 millioner kroner i 2019, opplyser direktør Dagfinn Ringås.

– I år planlegger vi å snuse rundt 500 millioner kroner. Så en omsetningsøkning på rundt 100 millioner kroner i året er ganske heftig, beskriver han, og viser til avdelingskontorer og datterselskaper i Stavanger, Stord, Ølen, Bergen, Oslo, Stockholm, Uppsala og København.

– Det er jo et industrieventyr, dette. Og jeg er ydmyk for å komme om bord i Sysco-skipet, sier Dagfinn Ringås til avisa.

Les mer her

Så Coop Haugaland:

Det nye byggvarehuset på Coop-tomten sør for Amanda Storsenter begynner å ligne et varehus.

– Det har framstått som noen grå kasser en stund, men nå er fasaden på plass og vi begynner å se hvordan det kommer til å se ut i landskapet, beskriver Trygve Vikse, regiondirektør i Coop Sørvest.

I oktober i fjor, ikke lenge etter byggestart for det drøyt 10.000 kvadratmeter store bygget, ble arbeidet midlertidig stanset. Etter funn av gammel sprengstoff fra tidene da tomten ble planert.

En måned senere var tomten klarert, men planen om tett tak til jul og åpning sommeren 2020 røyk. Åpning av nye OBS Bygg ble flyttet til oktober.

– Signalene fra hovedentreprenør GL Prosjektservice er at arbeidet er i rute til åpning i oktober. Vi ble litt usikre om det ville bli ytterligere forsinkelser som følge av korona, men entreprenøren har klart å holde bra framdrift hele tiden, forteller Vikse.

Vikse forteller at plan for rigging av nytt bygg og flytting fra det gamle begynner å ta form.

– Ja, det er vi i full gang med. Plan for innredning i det nye bygget er klar. Vi er i gang med å bestille det som skal inn i nybygget. Dette blir en stor flyttejobb, med overflytting av rundt 100 ansatte, rutiner og utstyr. De aller fleste ansatte på OBS Bygg blir med videre. Noen får nye arbeidsoppgaver.

Konsernsjef, Dagfinn Ringås og leder for SYSCOs internasjonale virksomhet, Frank Vikingstad her sammen med administrerende direktør for Upbase, Rafael Gonzalez i Oslo