Vurderer ingeniøravdeling i Polen

11.06.2010
Lønnsutviklingen i Norge kan tvinge Westcon til å etablere ingeniøravdeling i Polen. Øystein Matre tror ikke det er mulig å konkurrere med det høye, norske lønnsnivået.

- Mens reallønnen har stått stille i Europa de siste 10 årene, har den steget med 45 prosent i Norge. Det må gå galt. Dersom dette fortsetter, vil nordmenn snart bare selge pizza til hverandre, eller være grinda-gutar for de utenlandske turistene!

Westcon-sjef Øystein Matre tar et tøft oppgjør med lønnskulturen i Norge i Stavanger Aftenblad. Han viser til en historie fra forrige uke, som et eksempel på utviklingen.

–Vi ga en pris på en mindre reparasjon av et fiskefartøy. Ingen stor jobb for oss, den skulle koste 2,4 millioner kroner. Men så viser det seg at fiskebåteieren hadde fått et tilbud fra et verft i Polen, til 1,1 millioner kroner! Båten har aldri noensinne vært utenfor Norges grenser, men nå tar den naturlig nok turen til Polen. Og Norge har mistet enda en jobb til utlandet.

Les hva Matre sier:

I Aker Solutions er stemningen mer optimistisk. Mens sentralbanksjef Svein Gjedrem pessimistisk viser til at norsk arbeidskraft aldri har vært dyrere og Westcon-sjef Øystein Matre av samme grunn vil flytte engineeringsarbeider til Polen, mener Simen Lieungh norske ingeniører fortsatt er svært konkurransedyktige.

–For oss som en stor internasjonal oljeleverandør, er det viktig at vi stadig søker smartere løsninger. Derfor satser vi hardt på norske ingeniører med spesialkompetanse når det gjelder utvikling av nye konsepter og løsninger. Vår vurdering er at de som best tilpasser seg forholdene i Norge og det strenge norske regelverket, har de beste forutsetninger for å lykkes andre steder. Derfor har norske spesialingeniører vært mangelvare i mange år for oss, sier Lieungh.

Les mer her: