Yes! Fast jobb

07.09.2018
Mahmoud Al Ali gleder seg over fast jobb på Haugesund Lakksenter.
36 år gamle Mahmood Al Ali kom til Haugalandet som flyktning fra Syria for snart to år siden. Via programmet «Vi bygger», som er et interkommunalt prosjekt mellom kommunene på Haugalandet, kom han inn på en ordning med praksisplass hos Haugesund Lakksenter.

Ali har ifølge prosjektleder i «Vi bygger» Linda B. Saltvedt 24 års erfaring fra karosseri og lakkarbeid i Syria, men uten teoretisk erfaring og dårlige norskkunnskaper. Det gjorde det litt vanskeligere å finne praksisplass til han, men de fikk napp hos Haugesund Lakksenter. – Jeg var litt skeptisk i starten, men dette har blitt veldig bra for oss alle, sier en smilende daglig leder Bjørn Nicolay Høgenes, som skryter over innsatsen Ali har gjort i praksisperioden som har vart siden jul, to dager i uken, kombinert med språkopplæring. - De ansatte hos oss i Haugesund Lakksenter må vise at de vil være her, og gjøre en god jobb, og det har han virkelig gjort, fortsetter Høgenes. Han presiserer at bedriften nå vil gi Ali samme nivå på lønn som fagarbeidere med papirer.

Under Næringsforeningens besøk ble arbeidskontrakten med fast ansettelse signert, og begivenheten ble feiret med kake i bedriftens kantine.

NAV Tysvær ved Monica Roaldkvam og flyktningkoordinator Øzgur Bozyl har også vært involvert i prosjektet fra start og begge var naturlig nok svært fornøyde under kontraktsigneringen. –Vi er helt avhengig av velvillige arbeidsgivere for å få flyktningene ut i arbeid, sier Monica Roaldkvam ved NAV Tysvær. Flyktningkoordinatoren fra Tysvær Kommune, Øzgur Bozyil, poengterte at arbeidspraksisen bidrar til at flyktninger lærer den norske kulturen å kjenne på en mye bedre måte.

På spørsmålet om hva som er mest forskjellig i forhold til arbeidslivet i Syria, svarer Ali at det ligger i strukturen i arbeidslivet med tanke på arbeidstider, rettigheter rundt lønn og overtid, og ikke minst HMS, som er på et helt annet nivå her i Norge.

Bilde under: God stemning på verkstedet: Fra venstre Bjørn Nicolay Høgenes i Haugesund Lakksenter, Monica Roaldkvam fra NAV Tysvær, flyktningkoordinator i Tysvær Øzgul Bozyl, Mahmood Al Ali og prosjektleder Linda B. Saltvedt i «Vi bygger».