- De pengene jeg ikke tjener i dag, tjener jeg i morgen!

27.02.2021
To Glass-eier John G. Lohne dropper langtidsplanlegging og prioriterer heller fleksibilitet i en ustabil korona-hverdag.

Det siste året har vært et eventyr for To Glass-eier, John G. Lohne. Nedstengninger og restriksjoner etterfulgt av gjenåpning og lettelser på restriksjoner, i en tilsynelatende evigvarende syklus, medfører store endringer i måten han driver restauranten på. Nå bruker han ikke tid på ting han ikke kan kontrollere.

- Nei, så langt har jeg ikke tenkt. Jeg bruker ikke tid og energi på ting jeg ikke kan kontrollere, sier han når han får spørsmål om hvilke planer han har fremover.

Er det én ting han har lært det siste året, er det at han må jobbe ut ifra de kortsiktige premissene han har til enhver tid. Med 9 ansatte er restauranten liten nok til å kunne snu seg rundt når det trengs.

To Glass var eksempelvis blant de første restaurantene til å starte med matlevering på døren da pandemien herjet på sitt verste i mars i fjor. I tillegg snudde de seg rundt og inviterte gjester ut i bakgården, der det var enkelt å holde minst 1 meter avstand.

- Vi fokuserer heller mer på å kunne være fleksible. De pengene jeg ikke tjener i dag, tjener jeg i morgen, sier han og forklarer:

- Vi har naturlig nok fått bølger med avbestillinger når regjeringen innfører restriksjoner. Da gjelder det å være fleksibel. Etter en stund begynner plutselig telefonen å ringe igjen, og gjestene kommer tilbake, sier han.

Ønsker å takke gjestene

Ikke overraskende hadde restauranten en omsetningsnedgang i 2020. Til tross for dette er ikke Lohne bekymret for fremtiden.

- Økningen vi hadde frem til 2019 er borte. Nedgangen er først og fremst knyttet til bar-drift og perioder der vi ellers har mange besøkende, som Sildajazz og Haugesund i 100, sier han.

Men Lohne er overbevist om at færre besøk i én periode kan bety økt besøk i en annen. Den såkalte “norgesferien” fikk positive konsekvenser i en ellers inaktiv sommermåned for To Glass.

- Vi så en dobling i omsetningen i juli måned i fjor sammenlignet med 2019, sier Lohne.

Han ønsker å takke gjestene for støtten. Spesielt i juletiden opplevde han en bølge av støtte fra både næringslivet og private gjester i form av økt besøk og kjøp av gavekort.

- Folk ble nok inspirert av historier der bedrifter kjøper gavekort til ansatte. Vi har aldri solgt så masse gavekort til både privatpersoner og til bedrifter. Både direkte og via Haugesund Sentrum, sier han.

Fikk satt sitt preg på restauranten: Belysning og tapeter var blant tingene som ble fornyet under oppussingen.

Setter sitt preg på restauranten

Lohne har brukt nedstengningen i januar til å pusse opp. Etter å ha drevet To Glass i 9 år er Lohne fornøyd med å endelig få satt sitt preg på utseendet inne i restauranten.

- Det har sett ut slik helt siden jeg overtok det. Det er noe annet når jeg får gjøre det litt mitt eget, sier han og viser oss rundt og skryter av samboeren, som har hjulpet han med innredningen.

Retter man blikket fremover ruver mange store spørsmålstegn. Hva skjer med Haugesund i 100? Hva med 17. mai? Og hva med Sildajazzen?

- Det vet vi ikke svaret på, sier han. Enkelt og greit.

Jobb & Næring redaksjonen gir Bra Jobbautmerkelsen til To Glass Restaurant for deres evne til tilpasning og fleksibilitet.
Jobb & næring