-Lei store Korea-kontrakter

11.02.2013
Fagforening mener Statoil gambler når asiatiske verft får store kontrakter. Temaet vies stor oppmerksomhet under konferanse i Stavanger.
At Statoil velger å tildele milliardkontrakter til koreanske verft vekker sterke reaksjoner.

Tidligere har Aftenbladet skrevet at Fellesforbundet er kritisk. Men heller ikke Statoil-ansatte liker at store kontrakter går østover.

Fredag møtte fagforeningene ledelsen for å få svar.

- Vår store bekymring er at de siste seks store kontraktene har gått ut av landet. Vi er redd for at asiatiske verft får en monopolsituasjon, sier Per Steinar Stamnes, sokkelleder for Industri Energi i Statoil.

Stamnes’ bekymring skyldes at norske verft og leverandørindustri taper kapasitet og kompetanse.

- De får ikke være med på verdiskapningen. Statoil svarer med at store kontrakter tildeles norske leverandører, men likevel ser vi at hovedkontraktene forsvinner ut.

Sokkelederen for Industri Energi-medlemmer i Statoil viser til at en ikke trenger å lete lenge etter eksempler på at koreanske verft ikke leverer.

- Yme-plattformen er skrekkeksempelet. Men også Skarv, hvor Statoil er partner, var 18 måneder forsinket. Det kostet 50 millioner kroner hver dag. Og Gudrun-plattformen kom til Haugesund med behov for 100.000 ekstratimer.

Les mer her: