NAV: Registrer CVen din raskt!

19.03.2020
Har fått henvendelser om arbeidskraft fra ulike sektorer
Leder i NAV Marked Nord Rogaland Elisabeth Lie-Nilsen opplever travle dager på jobb om dagen. Mellom møtene tar hun seg tid til en samtale med Næringsforeningen.

-For oss som liker litt action, så har det vært «gode» dager, sier hun – og smiler.

-Vi har den siste uken brukt mye tid og ressurser på planlegging for den nye hverdagen. Nå begynner vi med å produsere og ta imot permitteringsvarsler og slikt og ser effekten av det vi har satt i gang, sier hun.

Har fått henvendelser om arbeidskraft

I en e-post til næringslivet tidligere i uken nevnte Lie Nilsen viktigheten av å registrere seg med oppdatert og riktig informasjon hos NAV. Grunnen var at de da raskere kunne kartlegge situasjonen og bistå bedrifter som får uforutsette behov for arbeidskraft. I tillegg til et økt behov for arbeidskraft innenfor helse har hun nå også fått henvendelser fra andre bransjer.

-Vi har allerede fått henvendelser fra helsesektoren som opplever veldig stor trøkk om dagen. I tillegg har vi fått henvendelser fra butikknæringen, renholdsnæringen og transportnæringen, sier hun.

-Det er viktig at folk fikser CVene sine raskt. For her kan det fort bli arbeidsgivere som har behov for ekstra arbeidskraft  til samfunnskritiske oppgaver, sier hun.

Lager webinar for bedrifter som skal permittere

NAV har iverksatt tiltak som skal gjøre det enklere for arbeidsgivere og arbeidstakere å få informasjon i en krevende tid.

-Vi har blant annet laget noen videoer som skal være veiledende. Vanligvis hadde de fått denne informasjonen i et møte hos bedriften, men nå får de informasjonen hjemme, smittefritt, sier hun.

Stolt av næringslivet

Fra hjemmekontoret forteller Lie Nilsen om en NAV hverdag som er veldig annerledes sammenlignet med kun for noen uker siden. NAV har den siste uken jobbet aktivt med å etablere ekstra vakttelefoner og skyver mange resursser over til behandling av ytelse-saker. Hun er tydelig på at det beste du kan gjøre i disse tider er å lese informasjonen på NAV sine nettsider.

-Da slipper vi å motta mangelfull eller feilaktig informasjon. I tillegg reduserer vi da trøkket på Kontaktsenteret og folk slipper å vente lenge i kø før de i verste fall ikke kommer gjennom, sier hun.

Avslutningsvis ønsker Lie Nilsen å hylle innsatsen til Næringslivet på Haugalandet.

-Jeg er utrolig stolt av næringslivet på Haugalandet som virkelig står på i krevende tider. Jeg er heldig som får lov å jobbe med så mange dyktige mennesker i ulike bedrifter som gjør alt de kan for å komme gjennom denne tøffe tiden, sier hun.

Næringsforeningen har samlet viktig informasjon til bedrifter og arbeidstakere. Her kan du blant annet se NAV sine webinar om permitteringer og registrering av CV.

Les: Coronaviruset og info for Næringslivet