-Å betale løsepenger er helt uaktuelt

05.01.2022
Ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis, Einar Tho, her som foredragsholder på Walk & Talk-arrangement i Næringsforeningens regi i mai 2021.
Tidkrevende arbeid å få alle systemer opp igjen, sier ansvarlig redaktør, Einar Tho i Haugesunds Avis.
Etter at Amedia sine servere ble utsatt for et dataangrep natt til fjerde juledag, har det blitt jobbet iherdig for å få alt opp å gå igjen, også her lokalt.

– Nå er vi en situasjon hvor Amedia systematisk tar back-up av alle systemer, så nå gjelder det å finne ut hvor langt tilbake de må gå få for å få bygget alt opp igjen på en trygg måte. Det er en tidkrevende prosess, sier ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis, Einar Tho.

– Det er mange som har jobbet mye i romjula, blant annet for å få på plass en kriseløsning for produksjon av papiravisene. Haugesunds Avis var sammen med Budstikka eneste avis i Amedia-systemet som klarte å produsere og utgi en form for papiravis allerede dagen etter angrepet.

De største utfordringene ligger fortsatt i produksjon av papiravis, at bookingsystem for annonsering er nede, og at de ikke kan selge abonnementer basert på plussaker slik de pleier, siden påloggingssystemet også er nede.

– Pr. nå ligger alle artikler åpne for alle, også for ikke-abonnenter, sier redaktøren, og sier det også er krevende når de ikke får tak i annonser som har blitt booket tidligere.

Back-up viktig
Han kan ikke få presisert nok hvor viktig det er med systematisk back-up.

– Ingen kan sikre seg 100% mot et angrep. Amedia har hatt gode rutiner og jobbet mye med datasikkerhet, men likevel ble vi rammet. Jeg anbefaler alle bedrifter å tenke på hvordan back-up-rutinene er, og også på hvordan de best kan sikre seg. Så er det viktig å ha en plan for hva man gjør om man blir rammet. Å betale løsepenger er helt uaktuelt for Amedia og oss. Vi skal få alle systemer tilbake, men det tar mye tid og arbeid.

Tho er veldig takknemlig for at leserne og annonsører har vist forståelse for det de er oppe i.

– Jeg må takke alle for at de har vært så forståelsesfulle!
Teknologi