-Årets vinner har gått foran som en god figur!

13.11.2021
Fra venstre: Leif Inge Yrke på vegne av Haugaland Kraft, Olav Sæbø og Magne Sundve i Breidablikkgåren Eiendom, og Sjur Risanger i Risanger & Sønn.
Tradisjonen tro ble vinneren av Klimaprisen 2021 kåret på ByggArena
Eiendomsinvestoren Olav Sæbø er vinneren av Klimaprisen 2021 som deles ut av Næringsforeningen Haugalandet. Sæbø mottar prisen for arbeidet med den ambisiøse satsingen Breidablikkgården Eiendom AS - nybygget i krysset Breidablikkgaten – Kirkegata.

-Her har man hatt høye ambisjoner for bærekraft, og sertifisert bygget iht. Breeam-Nor Excellent. For å gjennomføre et best mulig prosjekt har byggeiere selv kurset seg og blitt `Breeam-sertifisører`. Eiendomsinvestoren Olav Sæbø har virkelig satt bærekraft på agendaen og gått foran som et godt eksempel, heter det i juryens begrunnelse.

Sæbø brukte anledninen fra scenen til å trekke frem en medeiger og sentral bidragsyter i prosjektet, Magne Sundve. I tillegg understreket han viktigheten av at utbyggere ser hvilken retning bransjen beveger seg i.

Tradisjonen tro ble prisen delt ut på storsamlingen for bygg-, anleggs- og eiendomsbransjen: ByggArena. Juryen består av medlemmer i Næringsforeningens ressursgruppe «Grønn lønnsomhet». Ressursgruppen jobber for å synliggjøre de forretningsmessige gevinstene tilknyttet bærekraftig omstilling.

Klimaprisen tildeles den person, eller virksomhet, som i løpet av året har utmerket seg med å sette effektiv, bærekraftig og fremtidsrettet miljøtenkning på agendaen. Dette gjennom å inspirere, lede, gjennomføre tiltak, eller på andre måter stimulere til at Haugalandet beveger seg i en grønnere retning

De to andre finalistene, Haugaland Kraft og Risanger & Sønn trekkes også frem som gode eksempler på bedrifter som har tatt grep for en mer bærekraftig drift.

Haugaland Kraft har satt seg tydelige og ambisiøse mål for økt bærekraft innad i konsernet og i samfunnet rundt, og selskapets motto for bærekraft er at de må tenke globalt, og handle lokalt.

Risanger & Sønn har gjort en rekke tiltak innen ESG og daglig leder Sjur Risanger har deltatt sentralt i gruppen som arbeider med ESG-strategi i kjeden de er tilknyttet - Håndverksgruppen.

Fjorårets vinner av Klimaprisen (2020) ble Ølen Betong.
Bygg & Anlegg