-Det må skje noe!

21.01.2022
Daglig leder Jostein Danielsen i Haugli mener det må skje noe ift. de høye strømprisene nå
Skyhøye strømpriser gjør at private bedrifter forlanger strømstøtte. Næringsforeningen sender brev til regjeringen.
Bøndene fikk relativt raskt innvilget strømstøtte av regjeringen da de etterspurte det, og det samme gjorde foreninger og idrettslag. Private bedrifter derimot, kan se ut som de er en glemt gruppe foreløpig.

Haugli er en av bedriftene som nå opplever en enorm økning i strømregningen.

– Strømregningen for desember 2020 var på 60.000 kroner i produksjonslokalet vårt. Samme måned i 2021 hadde den økt til 180.000 kroner. I tillegg har vi strømutgifter som mer enn doblet seg i bakeriutsalgene våre. Det gir en ekstrakostnad på over 170.000 kroner på kun én måned, sier en oppgitt daglig leder, Jostein Danielsen.

Den lokale bakerigiganten er organisert i bransjeorganisasjonen Din baker, som nå har sendt en henvendelse til direktoratet på vegne av alle medlemmene. De mener de burde falle inn under samme ordning som bøndene, på grunn av kornbruken.

Haugli var allerede rammet av pandemien.

– Vi var store på levering til kantiner tidligere. Her har vi mistet rundt 30%, og det har ikke kommet tilbake enda, sier Danielsen og fortsetter;

- Vi er helt avhengige av strøm for å produsere varer. Ovnene våre krever enormt med strøm, og selv om vi for eksempel nå kun bruker steinovnene når strømmen er rimeligere, så monner det ikke. Nå må det skje noe, understreker han.

Tredobling av strømregningen

Trendhuset merker også godt strømprisene. Innehaver Knut Roar Tveit forteller om en tredobling av strømregningen, fra 10.000 til 31.000 kroner på Raglamyr.

– Det er klart det er utfordrende. Faren er jo at vi potensielt må si opp et årsverk for å demme opp for ekstrakostnadene, sier han fortvilet.

Det kan igjen føre til en ond sirkel av at permitterte eller arbeidsledige ikke har råd til å betale sin egen høye strømregning, mener han.

Tveit savner et talerør for private bedrifter, lignende det bøndene har.

– Det er jo et spenn av bedrifter fra pizzarestauranter til butikker. Bare tenk på hvor hardt rammet serveringsbransjen er, for eksempel. De gikk glipp av mye av høysesonginntektene, og som ‘julepresang’ fikk de strømregninger som er 3-4 ganger høyere enn normalt, poengterer Tveit.

Han understreker at de ikke er de som er hardest rammet.

– Trendhuset opplever en tredobling kun på strømbruk av lysrør, og lite eller ingen oppvarming. Vi har kledd oss varmere og har hatt varmeskjoldet i døren avslått i perioder. Heldigvis har vi ikke en periode med sprengkulde nå, sier han.

Tveit er også gründer av Matvareexpressen, som har store lagre langs hele kysten. Også de opplever store økninger i strømregningen.

– De skyhøye strømprisene spiser opp likviditeten til bedrifter som allerede er presset. Nå bør det inn kompensasjonsordninger for disse også, avslutter han.

Tar grep
Leder for Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger, har allerede sendt en henvendelse til regjeringen.

- Dette er en svært krevende situasjon for våre medlemsbedrifter. Vi har i dag sendt et brev adressert til statsminister Jonas Gahr Støre, næringsminister Jan Christian Vestre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum. Her ber vi om at det private næringsliv får tilsvarende kompensasjonsordning som privatpersoner, landbruket, idrettslag og foreninger, sier Jæger.