-Vi liker å si at vi har et distriktskontor i Oslo

29.03.2023
Daglig leder, Tor Arild Mortveit (til venstre) og kundeansvarlig Kommune, Alf Nyvoll i Swedlock.
Swedlock leverer innovative lås- og nøkkelsystem i hele Norge
Fra kontorene i Aksdal Næringspark jobber daglig leder, Tor Arild Mortveit og kundeansvarlig Kommune, Alf Nyvoll, med kommuner over hele landet. Siden oppstarten i 2020 har de gått fra en omsetning på 5 millioner til en estimert omsetning på 45 millioner i år.

-Det var litt tregt i starten på grunn av pandemien, men nå føler vi at det løsner, sier Mortveit.

Han forteller om spesielt høy aktivitet på Østlandet.

-Vi liker å si at vi har et distriktskontor i Oslo, sier duoen smilende.

Stor kontrakt

-Nå skal vi blant annet levere 4200 nye låser til Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune, sier Mortveit.

Kontrakten har en verdi på 12 millioner.

I Oslo er det mange eiendommer hvor avfallsbeholderne er innelåst. For å hente avfall fra disse eiendommene, bruker renovatørene ukentlig over 8 000 nøkler som kommunen disponerer på vegne av beboerne.

Nøklene Swedlock leverer er elektro-mekaniske. Dette betyr at alle adressene på en kjørerute kan programmeres i én nøkkel.

-Systemet fungerer uavhengig av den eksisterende nøkkelen, så beboerne fortsetter å bruke de nøklene de har, forklarer Mortveit.

– Når 8 000 nøkler kan byttes ut med en universalnøkkel, gjør vi avfallsinnsamlingen enklere og mer effektiv. Dette er et løft som kommer både de ansatte og innbyggerne til gode. Oslo kommune går foran i digitaliseringen og effektiviseringen av tjenestene våre, noe denne universalnøkkelen er et godt eksempel på, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

-Fungerer som ei kule

Swedlock-systemet er utviklet av låsesmeder i Sverige – i utgangspunktet som velferdsteknologi.

-Det var hjemmetjenesten dette i utgangspunktet ble utviklet for. Men vi ser en dreining der hele landet begynner å få øynene opp for hvor viktig dette er, sier Mortveit og gir oss et eksempel.

-Det har vært tilfeller der nødetater rykket ut til beboere og møtt låste dører når de kommer frem. Med vår løsning kan hjemmetjenesten gi tilgang til nødetaten slik at de slipper å kaste bort tid eller bryte opp døren, sier han.
Ifølge Mortveit er løsningen stabil, driftssikker og effektiv.

-Hvis noen lurer på om den funker i et hardt nordisk klima informerer vi bare fint om at vi har levert til Svalbard Energi, avslutter Mortveit med et smil.
Teknologi