Danket ut store, nasjonale entreprenører

02.12.2022
GL Prosjektservice skryter av et kjempegodt samarbeid både med Tysvær kommune og prosjektgruppen gjennom prosessen.
GL Prosjektservice fikk full score på alle kriteriene i anbudsrunden
Både leder marked- og prosjektutvikling, Elin Tryti, og daglig leder Terje Lindstrøm hos GL Prosjektservice var strålende fornøyde med å ha vunnet konkurransen om å få bygge den nye ungdomsskolen på Frakkagjerd.

– Vi er veldig fornøyde, dette har vi jobbet hardt for. Det er også ekstra kjekt at Tysvær kommune valgte å gå for en lokal entreprenør, sier Tryti og legger til at de fikk full score på alle kriteriene, noe de selvsagt er veldig stolte over.

– Det viser seg at det er mulig også på denne type bygg å konkurrere – og vinne – mot de aller største aktørene i landet, sier Lindstrøm.

Aktørene som var i finalen var Jærentreprenør, Skanska og Kruse-Smith.

Kjempegodt samarbeid
Begge skryter av et kjempegodt samarbeid gjennom prosessen, både med kommunen og prosjektgruppen.

– Det har vært et fantastisk team å jobbe med. Alle har vært hands on og har hatt et felles ønske om et best mulig prosjekt. Det har gitt resultater, sier Lindstrøm.

– Tysvær kommune våger også å se litt utenfor boksen, og det har vært utrolig gøy, sier Tryti.
Det er mange lokale underleverandører som engasjeres. I tillegg til nevnte Sweco er Langelandsvik hentet inn på maling, og på tekniske fag er Tøgersen, Karmøy Rørteknikk og Haugesund Ventilasjonsservice med.

HOLON arkitekter
Skolen er tegnet av HOLON arkitekter, med Roald Bø som hovedarkitekt. IRIS heter vinnerforslaget, og det får skryt for både arkitektonisk uttrykk og de rommelige kvalitetene inne i bygget. Bak ligger en idé om at nærmiljøfunksjonen skal oppleves kraftfull i omgivelsene og samspille tydelig med skolen. I tillegg er det selvsagt holdt et stort fokus på lavutslipp, miljø og også gjenbruk.

– Det ligger flere opsjoner inne i tilbudet, blant annet å bygge etter BREEAM og å ha solceller på taket. Dette er opsjoner kommunen skal ta stilling til nå i samspillfasen, sier Tryti.

Hvis alt går etter planen skal skolen stå klar til skolestart i 2025. Den bygges for 540 elever, 200 flere enn dagens elevtall. Det er også lagt inn muligheter for å bygge på en halv etasje, dersom ønskelig. Et bygg for fremtiden, med andre ord.

Nye Frakkagjerd ungdomsskole har et spennende arkitektonisk uttrykk og drar naturen inn.
Bygg & Anlegg