Adelis kjøper majoriteten i programvareselskapet UniSea

24.06.2022
Ledergruppen i Unisea. Fra venstre: Stian Paulsen, Product Owner, Egil Mosbron, Software Development Manager, Dagfinn Rasmussen, Chief Operations Officer, Rune Haaland Sjøen, Department Manager Operations, Kurt Roar Vilhelmsen, CEO. Foto: Haakon Nordvik.
– Vi ser flere trender som vil drive fremtidig vekst, sier investeringsfondet om kjøpet
UniSea er en ledende, global leverandør av SaaS-løsninger innen helse, sikkerhet, miljø og kvalitet (HSEQ) for maritim sektor. I en pressemelding skriver selskapet at nå er målet å forsere den internasjonale veksten og utvikling av nye produkter i samarbeid med den nye majoritetseieren, investeringsfondet Adelis Equity Partners.

UniSea har levert programvare til maritim sektor siden 1997. Det Skudeneshavn-baserte selskapet hjelper kundene både med å overholde regulatoriske krav og optimalisere interne arbeidsprosesser, med moderne og brukervennlige HSEQ SaaS-løsninger.

I tillegg er UniSea også IT-tjenestepartner for et utvalg nøkkelkunder. I dag har selskapet over 90 kunder med totalt 1 500 fartøy i Norden, Europa og Nord-Amerika. Oppdragsgiverne inkluderer noen av de største shippingselskapene i verden.

Selskapet omsatte i 2021 for 72 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 22 millioner kroner.

Fjerde investering i Norge

Ifølge pressemeldingen er investeringen i UniSea den fjerde investeringen Adelis gjør i Norge. Fondet er vekstpartner for nordiske, mellomstore vekstselskaper med et stort utviklingspotensial. I 2020 kjøpte de majoriteten i programvareselskapet Kanari, i 2021 gikk de inn i DLVRY og i mai i år inngikk selskapet avtale om å overta som majoritetseier i Håndverkskompaniet.

– Vår modell er å gå inn som majoritetseiere i selskaper med betydelig potensial. UniSea er markedsleder innenfor sin nisje, og er derfor en sterk plattform for videre global ekspansjon innenfor det raskt voksende maritime programvaremarkedet, sier Lene Stern i Adelis i pressemeldingen. Hun har sammen med Jørgen Møinichen ledet arbeidet med UniSea.

Lederteam imponerte

Før investeringsfondet startet dialogen med eierne av UniSea gjorde de en grundig vurdering av det bredere maritime programvaremarkedet.

– Vi ser flere trender som vil drive fremtidig vekst. For UniSea sin del er vi imponert over selskapets kundedrevne produktutvikling og det erfarne ledelsesteamet. Vi ser frem til å samarbeide med dem i neste fase av deres vekstreise, sier Jørgen Møinichen i Adelis.

Et ledende globalt maritimt programvareselskap

Gründer og administrerende direktør Kurt Roar Vilhelmsen var, inntil avtalen ble inngått, majoritetseier i selskapet. Videre vekst var avgjørende for UniSeas eiere for å få inn en ny majoritetseier.

– Vi søkte en partner som kunne bidra til å akselerere vår internasjonale vekstreise og støtte videre utvikling av produkter, tjenester og virksomheten. Adelis har lang erfaring med å utvikle programvareselskaper globalt og vi er fornøyde med at vi nå, sammen med dem, ytterligere kan forbedre vårt verditilbud overfor våre kunder - og skape et ledende globalt maritimt programvareselskap, sier Kurt Roar Vilhelmsen i UniSea.
Teknologi