Autostore fikk smell på Børsen

15.12.2021
Finanspressen lager et stort nummer av Autostores børsfall i går. Karl Johan Lier sier selskapet vil anke dommen.

Etter at det verdenskjente robotselskapet fra lille Åmsosen gikk på et nederlag i milliarsøksmålet mot britiske Ocado Grou, falt Autostore-aksjen med 13,37 prosent på Børsen tirsdag.  Før børsåpning var Autostore Børsens fjerde største selskap målt i markedsverdi, men i løpet av handelsdagen ble det passert av både Adevinta og Hydro.
– Vi er overrasket over den foreløpige kjennelsen, og vil anke vår vurdering av saken videre til kommisjonen, skrev Autostore-toppsjef Karl Johan Lier i en epost til DN.
ITC vil komme med en endelig dom i saken i april 2022, etter en mer omfattende gjennomgåelse foretatt av hele kommisjonen.
Ocado er et teknologiselskap og en dagligvareleverandør på nett, notert på Londons FTSE 100-indeks. Autostore krever at retten stopper Ocado og partneren Tharsus Groups produksjon, import, bruk og salg av teknologi som Autostore mener bryter med selskapets patentr