Båtsalget har tatt av for Wave Haugesund

03.04.2021
Wave Haugesund surfer på en medgangsbølge om dagene. Foto: Wave Haugesund
Aldri før har interessen for båt vært større
Wave Haugesund surfer på en medgangsbølge om dagene. For aldri før har interessen for båt vært større. Norgesferie både i fjor og mest sannsynlig også i år har virkelig fått fart på båtsalget. Nå satser Lars André Minde og Arne Kvinnsland ved Wave Haugesund på at båtinteressen holder seg også når tidene normaliserer seg.

- 2020 var et meget godt år for oss, og vi satser på at dette året blir vel så bra. Mange har benyttet koro-naåret 2020 til å realiserer båtdrømmen. Det er mange nye båtfolk der ute som har oppdaget det nydelige kystlandskapet vi bor midt i og hvor fantastisk det er å tilbringe dagene på sjøen, sier salgsansvarlig Lars André Minde som tilbyr et stort spekter av båter for folk flest.

“Flying start”

Dermed er det ingen tvil om at den nyopprettede båtbutikken Wave Haugesund har fått en “flying start” etter de startet opp 6. mars 2020. Denne butikken er et resultat av at Stig Særsten og Arne Kvinnsland fra Apollo Båt, sammen med Jan Knutsen og Lars Andre Minde fra Båtsenteret, alle med lang erfaring i båt-bransjen, gikk sammen og startet Wave Haugesund AS. Butikken holder til i Flathauggata, like ved Stålhuset på Bakarøy i Haugesund.

- Her er det perfekt å drive en større båtbutikk, og vi har plass til 30 båter utstilt inne. I tillegg har vi stor dypvannskai og kran som kan ta opp båter på opptil 45 tonn - noe som betyr at vi kan utføre service både på fiskebåter og fritidsbåter, sier daglig leder Arne Kvinnsland, som har seks erfarne medarbeidere i staben utenom seg selv.

Utvidet vareutvalget

Wave Haugesund har blitt forhandlere av enda flere båtmerker nå i 2021 og kan i dag tilby båter fra blant annet Quiksilver, Uttern, Sting, Falcon, Bella, Flipper, Nordkapp og de populære ungdomsbåtene fra norsk-produserte River. De er også forhandler av utenbords-motorer fra Mercury. Et annet spennende tilskudd er utvalget fra BRP - først og fremst Sea-Doo vannscoo-tere som har vært et savn på våre kanter. De tar også båter i innbytte ved kjøp av ny båt og er behjelpelig å selge den brukte båten for kunder.

- Båtsalget har vært bra hele tiden - også utenom det som en ofte tenker er tradisjonell båtsesong. Verkstedet har sin fulle hyre med båter og vannscootere som er inne til service og skal bli klare til påske og vårsesongen nå. Dessuten har vi hatt stor pågang på båthotellet vårt i vinter, sier de.

Stor etterspørsel

Siden Wave Haugesund fører båter fra flere merker, kan de levere de fleste båtene publikum ønsker seg. Men også de har fått erfare at etterspørselen etter noen båttyper har vært så stor, at det har blitt litt lengre leveringstid.

- Fordelen med å være forhandler av mange merker og ha stor lagerkapasitet, er nettopp det at vi kan tilby et stort utvalg der folk kan finne akkurat det de er på jakt etter. Nå gleder vi oss til å oppfylle båtdrømmer og gi kundene mange fine opplevelser i år også, smiler de.

Jobb & næring