DeepOcean feirer 25-årsjubileum

08.04.2024
DeepOcean feier 25 år dette året. Fra venstre Managing Director Europe Olaf A. Hansen og forfatter av boken "Et eventyr under vann" Sverre Meling jr.

Feirer med bokslipp og en rekke arrangementer.

Havtjenesteleverandøren DeepOcean feirer i år sitt 25-årsjubileum. DeepOcean ble etablert som et rendyrket oljeserviceaktør i Haugesund i 1999, og har siden utviklet seg til et selskap som spesialiserer seg på undervannsoperasjoner.

I 2016 ble Triton den største aksjonæren i DeepOcean, noe som har gjort at undervannsspesialistene har kunnet kjøpe opp andre selskaper. I dag har DeepOcean kontorer og virksomhet i flere land. Ved utgangen av 2023 hadde selskapet rundt 1400 ansatte der over 400 personer er ingeniører.

Over 1000 spesialiserte undervannsverktøy har selskapet vært med på å utvikle for kunder, og flåten består av mer enn 50 ROV-systemer og 20 skip.

Øystein Mikaelsen, CEO i DeepOcean kan se tilbake på et selskap som har vært med å en rivende utvikling.

-Vi er stolte av alt vi har oppnådd. Det har vært både opp- og nedturer, men nå er DeepOcean sterkere enn noen gang. Vår evne til omstilling innen havbasert industri har vært god, sier Mikaelsen i en pressemelding.

DeepOceanhar også gjort en formidabel innsats med å redusere sine CO2-utslipp og er på god vei om å nå målet om 45 prosent kutt inne 2030. Det har vært en kontinuerlig innsats for å moderinere flåten gjennom samarbeid med redere som er villige til å investere i mer miljøvennlige båter. Selskapet har også gjort flere strategiske tiltak for å drive en kostnadseffektiv energiomstilling på sjøen. Sammen med Solstad Offshore og Østensjø har de sett på mulighetene for ubemannede fartøyer og fjernstyrte operasjoner offshore. De har også utviklet en autonom inspeksjonsdrone som i 2023 gjenomførte sine første offshoreoperasjoner.

-Vi jobber hardt for å muliggjøre energiomstilling og bærekraftig utnyttelse av havressurser. Vi vil i jubileumsåret vårt ha stort fokus på dette både når det gjelder oss selv og våre kunder, avslutter Mikaelsen.

Mandag 8. april samlet DeepOcean sine ansatte i Haugesund og gjester til en fin markering av jubilèet. Sverre Meling jr. har siden 1. oktober 2023 jobbet intenst med å skrive historien til Deep Ocean, og boken "Et eventyr under vann" ble lansert denne dagen. Flotte taler og stor kake var også på agendaen. Ellers er det en rekke arrangementer denne uken selskapet gjenomfører for å markere jubilèet.