Dobbeljubel for Salarsafe

10.11.2021
Tidligere næringsminister Iselin Nybø delte ut prisen til Salarsafe: Styreleder Jarle Lønning, gründer/daglig leder Stian Rennestraum, serviceleder Jon Granmar og bedriftsrådgiver Lene Skjæveland Bø i Sparebank1 SR-Bank. (Foto: Validé Haugesundregionen)
Gründerselskapet Salarsafe AS kan juble over gründerpris og fulltegnet emisjon på 6 millioner kroner.
Selskapet utvikler teknologi som skal forebygge skadelige haiangrep i oppdrettsbransjen. Salarsafe fikk tidligere i høst tilsagn om 3,4 millioner kroner fra miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge. Solide, lokale investorer har gått inn med kapital og kompetanse i selskapet: Sysco-gründer Frank Vikingstad, Kurt Roar Vilhelmsen fra UniSea og Vico med Østensen-familien.

Havbruksgründer Ansgar Østebøvik er også sentral i utviklingen av selskapet. Selskapet ville i tillegg hente 2,5 millioner kroner gjennom folkefinansieringsplattformen Dealflow.

Torsdag kveld konkurrerte Salarsafe om en gjev gründerpris på 250 000,- gjennom SpareBank1 SR-banks akselerator-program GründerAcademy. I skarp konkurranse med selskaper fra Bergen, Oslo, Kristiansand og Stavanger var det Salarsafe som trakk det lengste strået.
I juryens begrunnelse ble det blant annet lagt vekt på potensial for å skape nye arbeidsplasser i regionen og at selskapet har en god løsning på et alvorlig miljøproblem.
Da nyheten om gründerprisen ble lagt ut på Dealflow ble pågangen blant investorene så stor at emisjonen var overtegnet og måtte stenge før fristen gikk ut.

Teknologi