En av Norges råeste!

01.09.2023
Hylles for sitt arbeid med Bodø Glimt-spillernes hoder. Headhuntet til Oljefondet. 5. oktober står han på scenen på årets Leder & HR-dag…

Bjørn Mannsverk er utdannet jagerflypilot og var skvadronsjef ved Forsvarets flybase i Bodø i en årrekke, med oppdrag i bl.a Libya og Afghanistan. Med operativ ledererfaring fra Forsvaret og daglig trussel- og risikohåndtering innehar Mannsverk en unik kompetanse på prestasjonsledelse.

Etter at han avsluttet sin karriere som jagerflyger, tok han sine verdifulle erfaringer og kunnskap med seg til idrett og næringsliv.

Tilfeldigheter førte han og Bodø Glimt sammen. Laget var preget av mental kollaps, splid og dårlige sportslige resultater. Med sin erfaring fra prestasjonskrevende oppdrag i krig – og egen personlig smell, skapte etter hvert Mannsverk det som beskrives som mentale mirakler i fotballklubben.

-Bjørn Mannsverk har utvilsomt vært selve x-faktoren i klubben, uttalte sportslig leder Håvard Sakariassen i et intervju.

I boken «Kampklar» forteller Mannsverk om hvordan flere av spillerne var hemmet av prestasjonsangst og egne forventninger. «Gi litt mer fa…  - og fokuser på det du kan gjøre noe med», var ett av rådene Mannsverk ga.
Mannsverk ser fram til å dele mer av sine tanker, erfaringer og perspektiver på Næringsforeningens Leder & HR-dag 5. oktober:
-Da skal jeg snakke rundt begrepet «bærekraftig prestasjonskultur», med referanse til jagerflymiljøet, Bodø Glimt og Oljefondet, sier Mannsverk.
Jeg ser på bærekraftige prestasjoner i to perspektiv; hvordan hver enkelt av oss  kan prestere på høyt nivå over tid – og hvordan en organisasjon kan forbli relevant og attraktiv i et konkurrerende marked.
På individnivå handler det bl.a om å ta ansvar, søke ut av komfortsonen og jobbe hardt og systematisk over tid, fastslår han og fortsetter:
-På organisasjonsnivå handler det om fokus på læring og deling.  Vi må rendyrke et prestasjons- og utviklingsfokus framfor fokus på selve resultatene.

-En forutsetning for en bærekraftig prestasjonskultur, er bl.a at man må alminneliggjøre og ufarliggjøre det å dele, ikke minst; å innrømme feil.  Det å by på seg selv og dele kunnskap og erfaringer, både positive og negative, er en forutsetning for utviklingen i enhver organisasjon.  Det skaper trygghet over tid.

Og nettopp trygghet er et bærende element, fastslår Mannsverk;
-Alt må foregå innenfor rammen av åpenhet og psykologisk trygghet, som i min verden ikke alltid er fri for frykt, usikkerhet og tvil, avslutter Mannsverk, som deler gode verktøy, erfaringer og perspektiver om bærekraftig prestasjonsledelse på Leder og HR-dagen 5. oktober.

Her kan du lese mer om årets Leder & HR-dag: https://www.nforeningen.no/leder-hr-dagen-2023