Etne Sparebank og Sparebanken Vest slår seg sammen

21.02.2022
Etne Sparebank og Sparebanken Vest slår seg sammen. Foto: Etne Sentrum.
-Sammenslåingen vil skape merverdi for kunder og lokalsamfunnet i Etne og Vindafjord, skriver selskapene i en børsmelding.
I en børsmelding kommer det frem at Etne Sparebank og Sparebanken Vest slår seg sammen.

-Styrene i Sparebanken Vest og Etne Sparebank har i dag, 21. februar 2022, vedtatt en plan for sammenslåing av de to bankene. Avtalen som regulerer hovedpremissene knyttet til en sammenslåing, ble enstemmig vedtatt i begge bankenes styrer, heter det i meldingen.

– Vi ser et spennende person- og bedriftsmarked i Etne og Vindafjord med et betydelig potensial for å vokse, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

Det var Etne Sparebank som var initiativtaker i sammenslåingen.

– Målsettingen med samanslåingen  er å styrke banktilbudet til både folk og bedrifter som er kunder i banken, og å opprettholde viktige finansarbeidsplasser i lokalmiljøet, sier banksjef i Etne Sparebank, Rune Ramsvik.

I meldingen begrunnes sammenslåingen:

-Sparebanken Vest og Etne Sparebank er i dag to sterke og lokalt forankrede sparebanker, med en rekke likheter i profil, og med dels overlappende markedsområder i Sunnhordland. Bankene har i dag et sterkt produktsamarbeid gjennom selskapene Frende, Brage og Norne.

-Sammenslåingen vil skape merverdi for kunder og lokalsamfunnet i Etne og Vindafjord. Sammenslåingen vil skape grunnlaget for en langsiktig satsning i regionen, til nytte for privatkunder og næringslivskunder. Sparebanken Vests høye kundetilfredshet og sterke digitale løsninger vil være en god match med det tilbudet Etne Sparebanks kunder kjenner i dag. Begge banker har tradisjon for å dele overskuddet med lokalsamfunnet. Dette styrkes gjennom sammenslåingen. I tillegg vil nåværende kunder i Etne Sparebank også få ta del i overskuddet gjennom kundeutbytte. Det er også et mål å opprettholde et miljø av finansarbeidsplasser i området, skriver selskapet.

Fusjonsavtalene vil bli behandlet i bankenes generalforsamlinger 23. mars 2022. Etter foreløpig tidsplan legges det opp til gjennomføring av sammenslåingen høsten 2022.
Finans