Fordomsfri rekrutteringsprosess

16.03.2021
TietoEVRY har økt både kvinneandelen og mangfoldet etter at de tok i bruk ‘gamifisert’ ansettelsesprosess

De siste fire årene har IT-selskapet rekruttert nyutdannede via en ‘gamifisert’ rekrutteringsprosess. Søkerne til stillingene melder sin interesse innen søknadsfristen, får tilsendt link og ‘spiller’ seg gjennom første del av prosessen.

- Vi måler personlige egenskaper og kognitive evner via spillet, uttaler Therese Skjold Jensen, Talent Aquisition Manager i TietoEVRY, og utdyper;

- Faktisk leser vi ikke cv’er før etter første runden. I år gikk ca 400 av de totalt 750 søkerne på landsbasis basert på totalscore fra første runde. Disse blir så invitert til et speed-intervju – nå digitalt, grunnet korona, før de beste derfra blir invitert til dybdeintervju, sier Jensen.

Årets søknadsprosess har resultert i at 77 kandidater har fått tilbud om jobb. Oppstart er 1. september i år, så kandidatene sikrer seg altså en fast stilling før de er ferdig med studiene, og IT-bedriften ansetter kandidater før de kjenner til karakterresultat. Noen av fordelene med ‘gamifisert’ rekrutteringsprosess er at både kvinneandelen og mangfoldet har økt.

Leif Lindtner, regionsansvarlig i Haugesund, ser bare fordeler med rekrutteringsprosessen.

- Slik som markedet har endret seg har det nå blitt enklere å rekruttere også til regionale kontorer. Tidligere ønsket de fleste å søke seg til de større byene, mens vi nå ser at interessen for å flytte til regionen til kommer fra, rett etter studiene, har økt, sier Lindtner.

TietoEVRY i Haugesund har 40 ansatte, og har nå sendt ut jobbtilbud til 4-8 nye rekrutter. I tillegg har de stillingsannonser ute der de også leter etter noen mer erfarne ressurser.

- Den ‘gamifiserte’ metoden vi bruker på å finne folk gjør at vi ofte kommer i kontakt med kandidater vi kanskje aldri hadde kommet i kontakt med på ‘gamlemåten’. Det er vanskelig å være 100% objektiv i en slik prosess, innrømmer Lindtner.

Jensen forteller at tilbakemeldingene fra kandidatene er veldig bra. De synes dette er en veldig kjekk måte å gå gjennom en rekrutteringsprosess på.

TietoEVRY har 24.000 ansatte og driver med alt fra A-Å innen IT. Det er med andre ord mange karriereveier internt i bedriften.

- Vi har et mål om å hele tiden ha en tredjedel unge (20-30 år), en tredjedel etablerte med mer erfaring (30-45 år), og en tredjedel spesialister som har med seg en lang historie. Dette fungerer veldig godt hos oss, og vi ser at alle har noe å lære av hverandre, utdyper regionsansvarlig Lindtner til slutt.

Teknologi