Frustrert over formueskatten

11.03.2024
Eier og daglig leder i Førre Trevarefabrikk Birger Førre roper et varsku mot formueskatten.
Eier og daglig leder får utbetalt 23 000 kroner etter skatt.
I slutten av februar arrangerte Næringsforeningen Haugalandet møte mellom næringsmininster Jan Christian Vestre og næringslivet på Haugalandet. En av de som var til stede og tydelig sa i fra hva han mente om formueskatten, var eier og daglig leder i Førre Trevarefabrikkk Birger Førre.

I sitt innlegg til ministeren sa Førre blant annet at han betalte over 120 000 i formueskatt når han tar ut en helt ordinær årslønn. Vestre var tydelig på at regjeringen ikke har planer om å redusere denne skatten som nærmets har doblet seg fra 2021 til 2023.

Finansavisen har tatt en prat med Førre der han er svært oppgitt og fortvilet over denne skatten. Førre sier rett ut at motivasjonen til å drive firmaet daler når skattetrykket blir så høyt sammenlignet med inntekten.

-Av en bruttolønn på 51 000 kroner får jeg nå utbetalt  23 000 kroner etter at formueskatt og inntektsskatt er trukket fra, sier Førre til avisen.

Omsetningen falt fra 62 millioner i 2022 til 52 millioner i 2023 og de gikk omtrent i null etter at de var svært forsiktige med kostnadene. Dermed kan ikke Førre ta noe i utbytte og hele formueskatteregingen må betales av egen lønn.

-Vi har drevet forsiktig, og er en solid bedrift uten noe særling gjeld. Jeg synes nå vi burde fått skryt og belønning for det, i stedet for en ekstra regning, sier Førre til Finansavisen.

Adm.dir i Næringsforeningen Haugalandet Bernt Jæger er tydelig på at svært mange små og mellomstore bedrifter kommer svært uheldig ut når det gjelder formueskatten.

-Mange av disse sliter med økningen i formueskatten. En god del må ta ut mer i utbytte for faktisk å betale en skatt som heller burde vært brukt til investeringer i egen bedrift. For Førre Trevare som gikk i null i 2023, er det utrolig kjedelig og urettferdig at daglig leder og eier blir belastet på denne måten. Eierens formue ligger i bedriften, og ikke i mye penger på konto, sier Jæger.

Jæger mener det er på høy tid at eierbeskatningen må reverseres.

-Det er på tide at regjeringen lytter til næringslivet, en ser nå konsekvensenen av en svært uheldig politikk. Nå må vi få bort formueskatten på arbeidende kapital, sier Jæger.

Les om da næringsministeren møtte næringslivet på Haugalandet her