Hjemmekontor er kommet for å bli

05.01.2022
Den hybride arbeidsmodellen omtales som en revolusjon, og muligens århundrets lederutfordring.
Her får du verktøyene du trenger for å lykkes med en hybrid arbeidsmodell.
Næringsforeningen spurte medlemmene hvilke endringer i hverdagen som har kommet for å bli. Over halvparten av bedriftene svarte «hjemmekontor». Hele 90% av respondentene samles i dag over Teams.

Innføringen av hybride arbeidsmodeller omtales som en revolusjon og samtidig som århundrets lederutfordring. På digital PLUSS frokost 13. januar handler det om hvordan bedrifter kan lykkes i den nye arbeidshverdagen.

-Vi klarer nok ikke dekke hele temaet på et par timer. Men vi kan likevel gripe fatt i noen grunnleggende grep for en god hybrid arbeidsmodell, sier foredragsholder Erling Christopher Nøttaasen.

Nøttaasen har over 30 års erfaring med å designe, lede og gjennomføre initiativ innen leder – og organisasjonsutvikling. Han mener det viktig å se på temaet fra tre ståsteder – eller «briller»: Virksomheten, medarbeiderne og lederne.

-Faren fremover er at vi blir litt nærsynte. Både som medarbeidere, som ledere og som organisasjon. Eksempelvis, Hvor stor grad av autonomi kan vi ha uten å svekke totaliteten i organisasjonen? Spør han.

Den hybride arbeidsmodellen kommer i mange varianter, med sine medfølgende fordeler og utfordringer.

-Noen har en ordning der de skal være på kontoret enkelte dager. Noen bedrifter opererer med en modell der det er fritt frem for ansatte å velge hjemmekontor når de måtte ønske det.

-Da kan du jo havne i en situasjon der ingen er på jobb samtidig.  Du står også i fare for å lage en situasjon er det er utydelig når du er på jobb og ikke, sier han.

Han trekker også frem viktigheten av å gå i dialog med ansatte.

-Lederne må gjøre en vurdering sammen med medarbeiderne. Noen fungerer tross alt bedre på hjemmekontor enn andre, sier han.

Bedriftene har også ulik oppfatning av i hvilken grad endringene i arbeidshverdagen er positive. I undersøkelsen svarte 66% at de opplevde endringene i arbeidshverdagen som positive. 13% opplever endringene som negative og 20% er usikre.

Du kan melde deg på til den digitale PLUSS frokosten her.

PLUSS Frokost