Jakter på nytt gull på havbunnen

06.12.2021
God stemning rundt bordet: Fra venstre: Økonomidirektør Johanne Halvorsen Øveraas, HR-direktør Astrid Margrethe Lie, adm.dir. Olaf A Hansen, teknologiutvikler Andries Ferla og kommersiell direktør Rolf I. Sørdal.
- Fremtiden ser lys ut. Etter en tung periode for hele bransjen peker nå pilene oppover, driften i Nordsjøen går betydelig bedre og nye markedsmuligheter gir tro på videre vekst.
Olaf A Hansen har samlet et knippe av sine kolleger i et av Deep Oceans møtelokaler i det gamle avisbygget i Karmsundsgata. Her, hvor journalister hostet opp nyheter og trykkeriet spydde ut tusenvis av tonn med avispapir til bladhungrige haugalendinger, jobber 250 ingeniører, finansfolk, markedsførere og selgere innbitt for å høste av energibransjens frukter.

Stemningen er som på et forventningsfullt vorspiel. DeepOcean er en viktig aktør i det lokale næringsliv og arbeidsmarked og gjengen rundt bordet har så innmari lyst til å nyansere bildet av bedriften. Hva den betyr for regionen, hvor mange egne ansatte og bedrifter den gir arbeid til, og hvilke planer den har for framtiden. Sjefen sjøl, Olaf A Hansen, sørlendingen som har gjort veabu av seg, har litt dårlig samvittighet. Han synes ikke bedriften har vært flink nok på profilering i lokalsamfunnet. Til å dele gode historier og kommunisere med omgivelsene.

600 jobber

Hansen var derfor ikke vanskelig å be, da Næringsforeningen ba om en samtale for å sjekke ut status for en av våre største bedrifter. Det visste du kanskje ikke? Størrelsen. Jo, bare i vår region sysselsetter DeepOcean nær 600 personer. 250 ved Haugesundskontoret, omtrent samme antall på båtene i Nordsjøen og 60 ved basen på Killingøy, ifølge tall som HR-leder Astrid Margrethe Lie legger fram.

Videre har selskapet 22 lærlinger på plass innen yrkesretninger som offshore, industrimekaniker, IT og kontor og administrasjon.

Økonomidirektør Johanne Halvorsen Øveraas supplerer med at be driften kjøper for rundt 800 millioner kroner i varer og tjenester lokalt i løpet av ett år. Selv styrer hun en avdeling med 42 ansatte; folk innen regnskap, finans, kontroll og innkjøp. Kanskje leder hun en av regionens største økonomiavdelinger…?

- Og så har vi et stort nettverk av gode lokale leverandører og samarbeidspartnere, skyter Hansen inn, og nevner Kystdesign, Karmsund Havn, Solstad og Østensjø rederi.

- De betyr mye for oss, og vi for dem.

Rolf Ivar Sørdal, kommersiell leder som har jobbet i DeepOcean siden 2007, ivrer for de mulighetene ansatte i selskapet får.

- Dette er hightec; ingeniørene våre får være med å utvikle fremtidens løsninger under vann, både innen olje- og gass, og ikkeminst, innen fornybarsegmentet. Enormt spennende, synes Sørdal.

Mineraljakt

Og da er vi ved femte mann rundt bordet, belgiske Andries Ferla. Han ble ansatt av Olaf Hansen for ti år siden, og leder selskapets avdeling for «Ocean solutions & technology» på Killingøy. Der har DeepOcean bygget opp et operasjonssenter for ny teknologi, som både er nyskapende og kommersielt lovende. Sammen med en håndfull teknologer har Ferla denne sommeren testet ut siste nyvinning offshore, en autonom undervannsdrone. Dette er banebrytende arbeid, og faktisk mye mer avansert enn de klassiske luftdroner de fleste kjenner til, hevder Ferla.

Samtidig settes det av betydelige ressurser til et annen lovende satsing: Utvinning av mineraler på havbunnen.

Norge og Fiji-øyene antas å ha de beste grunnforhold i hele verden for utvinning av mineraler. Foreløpig er man i startfasen hva gjelder kartlegging av forekomstene, men i Norge regner man med at myndighetene kan dele ut letelisenser (slik man gjør i olje- og gassindustrien) om et par år.

Tidlig ute

- Vi i DeepOcean ønsker å være tidlig ute, og posisjonere oss som en bærekreaftig tjenesteyter i hele havrommet. Vi vil utnytte vår teknologi og kompetanse innenfor marine operasjoner til å kunne drive kartlegging av havbunnen, ta miljøprøver, levere og vedlikeholde utstyr og være en leverandør for de selskapene som selv skal stå for selve utvinningen av mineralene, sier Ferla. Selskapet har allerede deltatt i et testprosjekt på 4000 meters dyp i Stillehavet. Ferla ser et stort framtidig forretningspotensiale på havbunnen.

- Mangelen på mineraler kommer til å øke sterkt når produksjonen av batterier, vindmøller, solcellepanel og andre viktige komponenter til det grønne skiftet virkelig tar av. For Norges del kan det være snakk om å vinne i Lotto for andre gang. Først olje og gass, så mineraler, sier Ferla, som er sterkt opptatt av at utviklingen må skje på en bærekraftig måte.

«Gå grønt»

Adm.dir. Olaf Hansen ser denne satsingen som nok et bevis på DeepOceans vilje til å «gå grønt». Hansen mener selskapet han leder, er i front på mange områder. Neste år vil selskapet ha fire båter med batterihybrid drift, og det er det ingen konkurrenter som har.

Nylig ble det kjent at DeepOcean går sammen med Aker Solutions og Solstad Offshore om å etablere Windstaller Alliance. En allianse som skal konkurrere om å levere komplette løsninger for bygg og vedlikehold av vindmøller offshore.

- Vindmarkedet i Norge er umodent, de er kommet mye lengre ute i Europa der det allerede er etablert store vindparker. Vi forventer en enorm utvikling her hjemme, og der skal vi være med. Med Aker Solutions mange verft og ingeniørkompetanse, Solstads erfaring som et av verdens største offshorerederier og DeepOceans kunnskap om marine operasjoner under vann har vi et lag som kan spille i øverste divisjon, sier Hansen.

Attraktiv

Vår tilmålte time med lederne i DeepOcean nærmer seg slutten, og vorspielet er over- for denne gang. Vi aner en god porsjon stolthet hos gjengen rundt bordet, og en slags takknemlighet for at de fikk snakke høyt om bedriften de jobber i.

En bedrift som ble startet i 1999, da Kåre Johannes Lie og andre lokale krefter sammen med Østensjø og Solstad, etablerte DeepOcean. Det ble starten på et aldri så lite eventyr. I dag eies DeepOcean av det amerikanske investeringsselskapet Triton, som ble hovedaksjonær i 2016.

Selskapet opererer over hele verden, og hovedkvarteret i Europa ligger i Haugesund.

- Selskapet er i en vekstfase og har stadig behov for nye folk. DeepOcean har gode søkere til stillingene som lyses ut, og mange av dem har solid, lokal forankring. Responsen viser at ny teknologi, spennende prosjekter og satsingen på miljøvennlige og bærekraftige operasjoner gjør selskapet til en attraktiv arbeidsgiver på Haugalandet, sier Olav Hansen.
Jobb & næring