Lederen: Hatten av for politikerne våre!

02.12.2021
Adm. dir i Næringsforeningen Haugalandet. Her avbildet under årets ByggArena.
Les lederen fra næringslivsmagasinet Jobb & Næring
Vi kan være både enige og uenige med dem, og de kommer så definitivt i mange forskjellige varianter.

Noen er veldig prinsipielle, andre mer pragmatiske – og enkelte kan være nokså opportunistiske. Men alle har et engasjement for det beste – på våre vegne.

Jeg har lyst til å rekke en takk til politikerne våre. Til de som representerer oss i regjeringen og på stortinget, men også de som står på regionalt og lokalt. Til de til høyre og venstre og i midten. Til de som vier mange år av sine liv til å representere oss som har stemt på dem.

For det er neimen ikke så lett å være politiker. Det er bare de færreste som havner i rampelyset, og de som gjør det, er gjerne også de som får mest kjeft. Det er få gullstoler å bli båret på i politikken, og det er enda lenger mellom granitt-bystene.

På lokalt plan er politikk noe man bedriver på fritiden.

Kvelder med formannskapsmøter, by- og kommunestyremøter mog komitémøter. Møtefrie kvelder går gjerne med til lesing av store bunker med sakspapirer og intrikate utredninger, til å skrive leserinnlegg og delta i debatter, og ikke minst ha direktekontakt med innbyggerne de jobber for. I tillegg skal det lobbyeres for gjennomslag i sakene de opplever som viktige, og annet hvert år er det også valgkamp.

Man kan være uenige om mye, men jeg tror nok at mange av oss innimellom tenker at vi er glade for at det ikke er oss. Desto større er derfor gleden over at noen faktisk orker! For det er en utrolig viktig og imponerende innsats de bidrar med for fellesskapet – for oss andre som ikke gidder. Det er politikerne som sørger for at de vi innbyggerne er opptatt av, faktisk blir fulgt opp.

For oss er det selvsagt viktig at de gjør det de kan for å legge forholdene så godt til rette for næringslivet som mulig. Næringspolitikk legger grunnlaget for mye av samfunnsutviklingen – og for hvordan vi kan leve livene våre. Jeg opplever at de fleste politikere vet dette, og at de agerer på det. Det er jeg glad for.

Så kjære politikere – tusen takk for alt dere gjør og at dere orker! Jeg tar av meg hatten!
Jobb & næring