Lokale gründere digitaliserer styrerommet

03.05.2022
Grunnleggerne bak Restack Software AS og styreportalen «Bård»: Stian Tønnesen (til venstre) og Kjetil Ek.
Bedrifter, lag og foreninger fra hele landet benytter seg av det lokalproduserte styreportalen «Bård.no»
-Vi forenkler styrearbeid, sier duoen unisont på spørsmål om hva de jobber med.

Etter Kjetil Ek og Stian Tønnesen grunnla Restack Software AS og bygget det digitale styreverktøyet «Bård» midt under pandemien har pilene pekt i en retning.

-Vi passerte nettopp 500 styrer, bekrefter Stian Tønnesen.

Utviklingen er spesielt imponerende med tanke på at verktøyet ble lansert 1. november.

Tanken bak Bård er å forenkle styrearbeid gjennom blant annet å automatisere kjedelige og tidskrevende rutiner.

-Vi ser at det er mye de samme problemstillingene som dukker opp i styrearbeid. Derfor laget vi et verktøy som løser dette, forklarer Ek.

Det nettbaserte verktøyet er eksempelvis koblet sammen med de fleste økonomisystemer som bedrifter bruker.

-Når du sitter i et styre må du følge med på økonomien i bedriften. I stedet for å forholde deg til en utdatert økonomirapport som ble avlevert forrige styremøte vil du i Bård alltid ha tilgang til oppdaterte tall, forklarer Ek.

-Når du bruker lite tid på å hente frem tall kan du helle bruke tid på å hjelpe bedriften se fremover, legger han til.

I tillegg blir det enklere å holde styr på avtaler, dokumenter og innkallinger.

-Alt dette tar Bård seg av for deg. Til og med signering av protokoller kan du gjøre enkelt og raskt på mobilen, sier Tønnesen.

– Hvis det er så vanskelig å bruke, da har vi gjort noe feil

Med såpass mange styrer er det lett å tenke at duoen blir opptatt i supportsamtaler hele dagen. Men kundekontakt er noe de bruker overraskende lite tid på.

-Vi jobber lite med support. Dette er jo utrolig bra siden det betyr at kundene forstår hvordan de skal bruke verktøyet. Det er rett og slett enkelt å bruke, sier Tønnesen.

De jobber heller ikke med oppsøkende salg, og nye kunder kan enkelt sette opp verktøyet selv uten å kontakte support.

-Hvis det er så vanskelig å bruke, da har vi gjort noe feil, sier Ek.

At en bedrift på to ansatte kan betjene 500 styrer like enkelt som de betjener 10 betyr at forretningsideen er skalerbar. Potensialet for verktøyet er med andre ord enormt.

Allikevel er duoen beskjeden på spørsmål om hvilket måltall de har satt seg i 2022.

-Vi ser ikke så altfor langt frem i tid. Vi fokuserer på å gjøre verktøyet best mulig, og justerer underveis basert på tilbakemeldinger fra kundene, avslutter de.
Teknologi