Mer handel, mindre kaffe og kake

22.12.2021

-Folk er blitt mer effektive, handler mer per hode, og sitter mindre på kafe. Det er en av konklusjonene etter årets julehandel
Næringsforeningen har sjekket status hos noen av de store aktørene i handelsbildet på Haugalandet. Pandemien med tilhørende restriksjoner har gjort noe med oss, og ved Oasen og Amanda er senterlederne enige om en ting, når vi snakker med dem et par dager før julaften.

- Det har vært litt mindre folk, men de handler mer. Restriksjonene har gjort det litt mindre attraktivt å sitte på kafe og ta en kopp kaffe.

Men totalt sett er både senterleder Ann Elin Marthinussen ved Amanda og Dag Einar Solberg ved Oasen fornøyd med julehandelen- så langt. Geir Jacobsen i Haugesund Sentrum har ikke en så oppdatert statistikk som kollegene, men inntrykket han sitter igjen med etter å ha snakket med sine medlemmer, er positivt.

-Litt mindre folk etter nedstengningen, men mange rapporterer om god omsetningen. Julemarkedet ble en stor suksess, og i noen av klesbutikkene har det vært en god julehandel. Det har det også vært i nisjebutikkene, sier Jacobsen.

Ved Oasen ser bruttotallene til å havne på nivå med fjoråret, og vinnerne er sportsbransjen,  dagligvarebutikkene - og polet, mens det har vært litt tråere i sko- og klesbutikker og i serveringsbransjen. På årsbasis kommer Oasen til å omsette for over en milliard, og det er Dag Einar Solberg veldig fornøyd med.

Ann Elin Marthinussen tegner et bilde av «fulle handlevogner trass i strenge regler» når hun skal  beskrive situasjonen ved Amanda-senteret. Julehandelen kommer totalt sett til å ligge på nivå med fjoråret, og hun synes det er gledelig at de bransjene som hadde det tøffest i fjor, klær og sko, har i sum et mye bedre år i år.

Varehandel