Mitt Italia: Sfincione

26.03.2021
Les månedens oppskrift her!
Sfincione er en type siciliansk pizza som er spesielt populær i Palermo og området rundt denne storbyen. En god tykk bunn, stekt løk, tomater, ansjos, ost og ristet brødkrumme. En smaksrik rett når man vil ha enkel gatemat og trenger noe å spise når man er på farten. Dette er enkel og smakfull gatemat på sitt beste!

INGREDIENSER
4 personer
  • Bunn:500 gr hvetemel - Tipo “00”
  • 20 gr fersk gjær
  • 1 ts salt1 ss sukker
  • 2,5 dl vann (temperert, romtemperatur)
  • 0,5 dl olivenoljeFyll/
  • topping:3 ss olivenolje
  • 3 stk løk
  • 8 stk plommetomater
  • 2 fedd hvitløk
  • 100 gr caciocavallo eller pecorino ost
  • 1 ts tørket oregano
  • 1/2 ts tørket chili
  • 2 dl tomatsaus (passata al pomodoro)
  • 8 stk ansjosfilet - saltet
  • Ristet brødkrumme

SLIK GJØR DU:

Start med å lage deigen. Ha litt av vannet i en kopp og rør ut gjæren i det tempererte vannet. Ha hvetemel, sukker, salt, olje, gjær og romtemperert vann i en eltebolle. Start kjøkkenmaskin på sakte fart i starten.

Når deigen har samlet seg kan du øke hurtigheten på eltingen. La deigen elte til den har blitt smidig. La deigen heve 10-15 minutter i eltebollen. Etter første heving tar du deigen og legger den i en smurt langform. Deigen er litt klissete så dryss på litt mel mens du jobber med deigen. Press ut deigen med hendene og fordel den utover formen. Dekk deigen til med plast og la deigen heve til det dobbelte. Etter andre gangs heving har en på fyll/topping, tørket oregano, biter av ansjosfilet, ost og ristet brødkrumme.La deigen heve 15-20 minutter etter du har hatt på fyll før du steker sfin-cionen.

Fyll/ topping:

Mens du lager deigen setter du i gang med å lage fyllet. Ha olje i en gryte og fres den skivede løken i den varme oljen. Løken skal ikke bli brun, så det er viktig å ikke ha for høy varme. Når løken har blitt myk tilsetter du skivet hvitløk og tørket chili. La dette frese sammen. Tilsett tomater i grove biter og rør dette sammen. Ha i tomatsaus. La dette koke inn til sausen blir tykk og fyldig.

Stek på 220 °C i ca 15 minutter til den blir gyllen i farge og brødkrummen blir sprø. (Steketid varierer litt fra ovn til ovn) Sfincione er veldig godt nystekt, men denne kan godt stekes opp en stund før servering og serveres temperert eller varmes opp før du spiser den. Skjær opp i store rustikke stykker.

Buon appetito!

VINANBEFALING:

Occhipinti SP 68 Rosso 2019Varenummer hos vinmonopolet: 5873201 Frisk og fruktig rødvin laget på Sicilia av vin-maker Arianna Occhipinti. Biodynamisk vin laget på druene nero d`avola og frappato. Leskende og godt til en smaksrik rett som denne.
Jobb & næring