Mobiliserer for svømmehallen

19.04.2021
Ivar Jacobsen og Haugaland Triathlon Klubb ønsker flere på laget. FOTO: Haugaland Triathlon Klubb
-Dette blir et viktig redskap for regionen, argumenterer Ivar Jacobsen i Haugesund Triathlon klubb
Haugesund Triathlon Klubb (HTK) retter blikket mot nye leietakere, partnere og støttespillere etter kommunen valgte å utrede utendørs basseng med midlertidig tak over i Smeasundet – i stedet for å leie den allerede planlagte HTK-hallen i idrettsparken.

Nå setter HTK i gang en crowdfunding.

-Hva er budskapet til næringslivet i regionen?

-Dette kommer til å være et viktig destinasjonsanlegg som skaper bolyst og bidrar til folkehelsen. Det gjør rett og slett byen mer attraktiv å bo i, argumenterer Ivar Jacobsen.

Kostnadsrammen på bassenget er på 75 millioner kroner. Planen med crowdfundingen er å styrke egenkapitalen utover spillemidlene (29-31 mill) og allerede avsatte klubbmidler – og dermed redusere lånet.

-Jo flere vi får med på dette, desto stødigere står anlegget, forklarer han.

Forstår valget

Opprinnelig var planen at Haugesund Kommune skulle gå inn som leietaker for å sikre lovpålagt svømmetilbud. I slutten av februar vedtok formannskapet i Haugesund kommune å heller starte et forprosjekt for flytende utendørsbasseng i Smedasundet.

Jacobsen synes kommunens valg var forståelig.

-Badebassenget i Smedasundet er kanonbra for sentrumsutvikling, men vi trenger fremdeles en løsning på våre utfordringer, sier han og viser til bassengkapasiteten, som han mener har vært en akilleshæl altfor lenge.

Da tar vi saken i egne hender og bygger Norges første triatlon anlegg med basseng, sier han.

Jacobsen noterer at modellen blir omtalt som "Haugesunds modellen», og kan være nøkkelen til at norske kommuner løser sine utfordringer med basseng til skole svømming.

Før påske sendte HTK søknad om bruksrett på tomten ved siden av Vardhallen.

-Vi har enda ikke fått svar, sier Jacobsen.

- men alle andre klubber som har søkt om bruksrett på kommunal tomt i Haugesund har fått dette, legger han til.

Den utvalgte tomten er den samme som HTK brukte i sitt offentlige anbud høsten 2020. Ifølge Jaobsen fikk de i etterkant gode tilbakemeldinger på arbeidet og at det var ingenting å utsette på hverken annlegg, løsninger, eller prosess. Du kan lese mer om svømmehallen her.

Bygg & Anlegg