Morgendagens suksesser må ikke kveles på vei opp

03.03.2022
Leder for bedriftsrådgivning i Tveit, Kjell Larsen.
Tveit regnskap er bekymret for økt kostnadsnivå for små bedrifter

Økte energikostnader treffer bedrifter på Sør-Vestlandet spesielt. Tveit regnskap har sett nærmere på et utvalg bedrifter som har fått kjenne på dette.

- Med normal utvikling i inntektene rimer det ikke med økte strømkostnader på 50-80%, og økte drivstoffkostnader med opp mot 40% som enkelte nå har opplevd. Dette er faktorer som rammer småbedriftene bredt og hardt, sier leder for bedriftsrådgivning i Tveit, Kjell Larsen.

Tveit Regnskap påpeker at energikrisen kommer på toppen av prishopp på råvarer og andre utfordringer knyttet til korona. Det ene tar det andre, forbrukerne merker også inflasjonen, så det snakkes allerede om lønnsoppgjørskrav på opp mot 5% for å opprettholde kjøpekraft. Dette skal også små bedrifter forholde seg til.

- Det er politikernes oppgave å lage rammebetingelser og tiltak som gir gode muligheter for utvikling og demper økonomiske sjokk. Når de ikke klarer det og sjokket inntreffer er det fornuftig å hjelpe sunne småbedrifter over kneiken. Strømstøtte for små- og mellomstore bedrifter er et virkemiddel som bør vurderes. Råvarepriser på kort sikt svinger, men det viktigste er å unngå en inflasjonsspiral. Da er moderasjon i lønnsoppgjøret en nøkkel. Andre midlertidige lettelser i skatter/avgifter kan også vurderes - for bedriftene er det streken nederst som teller, sier Larsen.

Larsen oppfordrer alle virksomheter til å gå nøye gjennom budsjettene sine for 2022, revurdere planen for håndtering av kostnadsnivået og ta hensyn til større usikkerhet, se på kostnader, finansiering og priser ut til kunde på nytt, og oppdatere budsjett og prognoser hyppigere.

Konsekvensene av at kostnadsnivåene brått har steget langt mer enn inntektene kan bli katastrofale på lang sikt:

- Vindafjord fikk nylig en velfortjent førsteside i Finansavisen med budskapet «bygda som pøser ut milliardbedrifter». Vi må huske på at disse suksessene en gang har vært spirer, og at morgendagens suksesser ikke må kveles på vei opp, avslutter Larsen.

Næringsforeningen har tidligere sendt brev til regjeringen og påpekt behovet for strømstøtte

Energi