Nå bygger de Langfoss Besøkssenter

28.05.2021
At tålmodighet, lokalt engasjement og nytenkning kan være en god kombinasjon, er det ingen tvil om
Bra jobba utmerkelsen for april går til noen som har bevist akkurat det.

Det tok ikke mange dagene fra Etne kommune hadde gitt grønt lys, til Nina Kaltwasser og de andre medeierne var i gang med videre planlegging for Langfoss Besøkssenter. Et innovativt og arkitektonisk unikt bygg tett på vakre Langfoss og Åkrafjorden - der også selve bygget vil bli en attraksjon i seg selv.

Allerede etter sommeren starter arbeidet på det 450 kvm store bygget under bakkenivå som skal stå ferdig til påsken 2022. Lang prosess Da har det gått 10 år siden Nina Kaltwasser startet planleggingen av et besøkssenter ved Langfoss. Det skulle imidlertid vise seg at det ble en komplisert prosess å bygge i et rasutsatt område like ved foss og fjord.

- Da søknad om rammeløyve endelig kunne sendes i 2019, kom svaret fra Fylkesmannen og Etne kommune at sikringsklassen for det planlagte nybygget ble underkjent. Det var veldig nær skrinlegging av hele prosjektet, men med god hjelp og kreativ innsats fra arkitekt, ingeniør og entreprenør, satte vi oss ned og fikk skissert opp et flott alternativ som kunne tilfredstille det innholdet vi ønsket, med rett sikringsklasse. Løsningen ble å bygge under bakkenivå og endelig godkjent rammeløyve, sier Kaltwasser.

Bygget ligger i skråning med vakker utsikt til fjord og fjell. Parkeringsareal og rasteplass er offentlig og eies av Statens Vegvesen som i samarbeid med byggherre har en avtale for offenlige døgnåpne toaletter i nybygget. Universell tilkomst og fasiliteter med panoramautsikt til Langfoss. Bygget i det spektakulære naturområdene er tegnet av Holon Arkitektur med arkitekt Pål Stolt-Nielsen Reksten, og Engelsen Bygg er tildelt totalentreprisen.

- Nå skal vi i gang med videre detaljplanlegging og må ha alt på plass til planlagt byggestart innen 1.September. Og går alt etter planen håper vi å ta det nye besøkssenteret i bruk til påske 2022, sier Nina Kaltwasser.

Større potensiale Kaltwasser har selv drevet kiosken ved Langfoss og en rekke turisttilbud i mange år, og er ikke i tvil om at potensialet er mye større enn de 120.000 besøkende som har besøkt Langfoss i en normalsesong. Langfoss Besøkssenter skal inneholde butikk, kafe, selskapslokale, turistinformasjon, booking av aktiviteter og offentlige døgnåpne toaletter.

- Dette blir et utrolig viktig fyrtårn og attraksjon for oss som driver med turisme i Åkrafjorden. Et knutepunkt for alt det som skjer her inne - med tilbud om bevertning av lokalmat, overnatting, ulike naturopplevelser og Fjordcruise til individuelle og gruppemarkedet. Et populært og naturlig stoppested for turistbusser, cruisegjester og bilturisten.

Bak prosjektet står selskapet Langfoss Eiendom som eies av Eljervik Gard ved Karl Erik Eljervik, Niwa Invest ved Nina Kaltwasser og Åkrafjorden Utvikling ved John Karsten Hustveit. Prosjektet støttes også med midler fra Innovasjon Norge og Etne kommune

– Dette er investeringer som skal komme hele lokalsamfunnet til gode og ikke minst skape nye lokale arbeidsplasser. Vi brenner for det vi holder på med sier Kaltwasser
Jobb & næring